Posers Must Die!

Kirk Hammett3-DEV

Filmen om thrash metal er her. Hetfield, Hammett, Ulrich, King, Araya, Lombardo, Holt, Mustaine, Ellefson, Hunting og mange flere fortæller om starten på genren.

Murder in the Front Row
4

Der findes en bog, der hedder ‘Murder in the Front Row’. Vi anmeldte bogen tilbage i 2016. Den udkom faktisk allerede i 2011 og indeholder et hav af interview og billeder fra dengang. Nu bliver de billeder og interview levende i filmen ‘Murder in the Front Row’, hvor forfatterne bag bogen samt instruktøren af filmen har samlet en regulær stjerneparade af de personer, som det hele startede og sluttede med. Instruktøren Adam Dubin er ikke ubekendt med musikken. Det var ham, der filmede Metallica, da de lavede deres dokumentar ‘A Year And a Half in the Life of Metallica’, der var en todelt dokumentar. Første del var i studiet under indspilningerne til ‘Metallica’, eller ‘Black Album’, som den kaldes, og anden del var på turné med selvsamme plade. Så da Dubin sammen med forfatterne til bogen, Harald Oimoen og Brian Lew, stak hovederne sammen, gjaldt det bare om at få alle de involverede med på vognen.

Thrash metal blev født i Californien i starten af firserne. Metallica, Slayer, Megadeth og Anthrax blev ‘The Big Four’. Men mindst lige så vigtige var bands som Exodus, Testament og Death Angel. Her i filmen har instruktøren interviewet alle dem, der stadig er blandt os, og som havde en andel i filmen. For der mangler naturligvis et par nøglepersoner. Cliff Burton fra Metallica, der døde i en busulykke i Sverige i 1986, Paul Baloff, forsanger i Exodus, der fik et slagtilfælde i 2002 og efterfølgende døde, mens har var i koma og Jeff Hannemann, guitarist i Slayer.

James Hetfield1 DEV

Særligt Baloff havde en altafgørende rolle i miljøet, hvilket filmen da også berører. Som forsanger i Exodus var han frontmanden, der bogstavelig talt styrede slagets gang i moshpitten til de koncerter, der blev afholdt i Californien dengang. Særligt i og omkring San Francisco. Kirk Hammett toner da også frem i filmens start og nærmest afbryder instruktøren, før de er kommet i gang for at råbe “Posers must die!” Det var vitterligt parolen dengang, og Baloff var en af dem, der håndhævede den regel på strengeste vis. Der blev ikke taget fanger. Blod og løse tænder var mere reglen end undtagelsen til koncerter dengang. Blod, sex og ødelæggelse af inventar var alle ingredienser i en gennemsnitlig koncert. Alligevel var bands, publikum, arrangører og spillested klar igen uge efter uge.

Netop det med, at Exodus måske burde have været med i ‘The Big Four’, som så skulle have heddet ‘The Big Five’, nævner instruktøren da også selv. Adam Dubin siger:

“Der er et ‘Big Four’, der måske burde have været ‘Big Five’ og inkluderet Exodus. Jeg tror særligt filmen vil inspirere seerne til at reevaluere deres syn på bidraget fra Kirk Hammett, der grundlagde Exodus i Bay Area, tre år før Metallica flyttede derop. Kirk var omdrejningspunktet, der fik bandet samlet, styrede musikken og fandt den vildmand, som de satte bag mikrofonen, Paul Baloff.”

Allerede få minutter inde i filmen præsenteres man for hele samlingen af medvirkende musikere, og filmmagerne har virkelig fået fat i dem alle sammen. De interviewes alle sammen, og de fortæller hver for sig deres historie fra dengang. Og igen understreges det med det samme, hvor afgørende Kirk Hammett var. Det var ham, der introducerede Gary Holt og Tom Hunting for Michael Schenker, UFO og musik fra Europa i almindelighed. Hammett skabte Exodus allerede i 1979. Kendte Cliff Burton og dennes band Trauma. Blev (begge) nogle år senere opsnappet af et andet band.

De gennemgår hver for sig, med hver deres indgangsvinkel, hvordan scenen blev skabt, hvilke helt afgørende spillesteder og personer på disse, der var med til at forme scenen og man introduceres for det ufravigelige faktum, at Exodus var omdrejningspunktet. Det er muligt, at Metallica blev de største. Bevares, det gjorde de jo. Men på hjemmebanen i San Francisco var det Exodus, der blev tilbage. Det var de lokale helte, og Tom Hunting, trommeslager i Exodus, og Gary Holt går rundt og besøger de steder, der dengang var arnestederne.

Altimens blev bands som Slayer, Megadeth, Anthrax, Forbidden, Testament m.fl. også skabt og blev en del af den bølge, der blev til thrash metal.

Men ikke kun musikerne interviewes. Det gør forfatterne til bogen også. Samt en del andre af de figurer, der var en del af miljøet, og som hver især havde deres rolle i fænomenet Bay Area Thrash. Deriblandt Ron Quintana, der både var radiovært, skrev fanzines og var med til at finde på navnet ‘Metallica’, da en dansk trommeslager gik og pønsede på et navn til det band, han var i gang med at lave med James Hetfield, samt Brian Slagel, der havde Metal Blade Records og udgav opsamlingspladen 'Metal Massacre' i begyndelsen af både hans og bandenes karriere.

Den danske indflydelse er selvfølgelig besnærende for os danskere, men det er ikke kun tom snak og en enkelt trommeslager. Mange af dem nævner specifikt Mercyful Fate som en af deres oprindelige inspirationskilder, ud over de åbenlyse Iron Maiden, Budgie, Venom, Motörhead m.v.

Filmen kommer godt rundt om grundlæggelsen med ‘tape trading’, hvor man i bladene efterspurgte bånd hos hinanden, og hvordan der blev sendt bånd ud med posten til hele verden. Derfra videre til selv at lave demobånd. Spille koncerter. Udgive debutplader. Erobre verden. Og det hele på et utrolig skrabet budget, hvor det meste blev brugt på alkohol.

Dave Mustaine2 DEV

Ud over de mange interviews draperes det med billeder og videoklip fra de allerførste koncerter med de forskellige bands. Uden at give for mange anekdoter væk, så kommer filmen rundt om Metallica og tiden med Dave Mustaine. De fleste kender nok historien, men gør man ikke, så bliver det også behandlet her. Det gør Cliff Burton naturligvis også. Burtons far interviewes, og de fleste fortæller historier om ham, og hvordan nyheden om, at han var kommet med i Metallica, spredte sig. Der er selvfølgelig video fra hans første koncert med Metallica i filmen. Og der fortælles om tragedien, da bussen i Sverige væltede, og han døde. Filmens afgjort mest følelsesladede kapitel.

Sådan kommer filmen rundt om mange af de skelsættende begivenheder, der var med til at forme det færdige resultat, som i midten af firserne indtog verden. Ud over Exodus og Metallica bliver særligt Slayer og Megadeth gennemgået. Men også vigtigheden af Death Angel, Testament og Possessed forklares. Og hvordan Metallica nærmest blev distanceret fra San Francisco, fordi de tog til New York for at indspille 'Kill ‘Em All', og i den periode ikke var derhjemme. På den måde blev Exodus’ debutplade ‘Bonded By Blood’ mere værdsat i miljøet end Lars Ulrichs ditto.

018 BLEWa 1125 DEV

Det kan virke underligt for os europæere, der netop blev ramt af thrash med ‘Kill ‘Em All’, men for dem, der var der, da genren og scenen opstod, var det altså Exodus, der løb med opmærksomheden. Ikke mindst pga. Paul Baloffs opførsel ved de koncerter. Filmen dvæler ved hans dødsfald og binder gode sløjfer på dem, der ikke længere er i genren, men som har haft en stor betydning for den.

I filmen fortæller hovedpersonerne selv historien, og er man fan af genren, så er det 90 minutters anekdoter, billeder, interview og videoklip fra dengang. For den normalt musikinteresserede er filmen ligeledes et indblik i en genre, der havde sit helt eget liv i firserne – og som her, 30-40 år senere, stadig inspirerer nye generationer til at lave deres egen version af thrash. Det er her, Robb Flynn fra Vio-Lence og Machine Head kommer ind. Flynn var en af de unge knøse, der så Metallica, da de kom tilbage til San Francisco efter at have udgivet debutpladen, og han blev blæst væk efter en koncert, hvor han stod og kiggede på Cliff Burton og vidste, at han skulle lave et band sammen med sin kammerat Phil Demmel.

Her er et eksempel på anekdoterigdommen i form af et lille bonusklip, hvor Kirk Hammett forklarer, hvordan Exodus fik lavet deres første demobånd:

Overordnet giver ‘Murder in the First Row’ et godt indblik i, hvordan nogle utilpassede teenagere på vestkysten i USA fik nok af glam i Los Angeles og lavede deres egen musik.

Filmen kan streames her: