6. The Sentry
7. Birds of Sulphur
8. Disawow Your God
9. The Axe of God
Henrik Reerslev, Kent Kirkegaard Jensen
4

En stor del af Aalborg Metal Festivals torsdagsprogram var dedikeret til den fire orkestre store pakke af tekniske dødsmetalbands, som på AMF søsatte en månedlang europatour. Med mindre man har en fetish for rigeligt med ekstra strenge, højskolepositurer og musikere, der virkelig skal koncentrere sig, kan sådan en pakke godt blive noget af en sejtrækker, hvilket sidste orkester i pakken, Beyond Creation, for alvor kom til at lide under. Inden dem var det veterankvintetten fra Bordeaux, Gorod, der skulle gøre deres bedste for at levere et show, der var andet og mere end bare skæve taktarter og temposkift.

Og Gorod leverede. Med forsanger Julien Deyres og den evigt smilende bassist Benoit Claus som de naturlige fokuspunkter midt på scenen bragede bandet ud af starthullerne med singlen ’Bekhten’s Curse’ fra den nyligt udgivne 7. studieplade ’Aethra’, der viser Gorod fra en mere melodisk og groovende side. Deyres, der ligner en noget afpillet Henry Rollins, agerer på scenen som idolet Karl Mullen og mestrer en bred vifte af vokalstile, fungerede perfekt som en smilende og brutal indpisker over for et tæt på udsolgt Studenterhuset, der kvitterede med masser af engagement i franskmændenes teknisk habile og dejligt varierede afart af dødsmetallen.

Gorod er et orkester, der mestrer at stille modsætninger op og kontrollere dem. Lige så brutal som deres musikstil er, lige så smilende og engagerede er de på scenen. De hygger sig og klapper hinanden på skuldrene, mens de maler et musikalsk billede af en blæksort afgrund. Det falder dem helt naturligt at gå fra den Meshuggah-inspirerede ’Here Die Your Gods’ over i ’Celestial Nature’, der inden for 4½ minut formår at gå fra tech-rock’n’roll over grindcore til et par jazzede fills, inden nummeret eksploderer i den Suffocation-inspirerede dødsmetal, som bandet stræbte meget efter i de meget tidligere år tilbage i starten af 00’erne, og som vi fik serveret i rigt mål i den bragende brutale ’Birds of Sulphur’.

Mens den type numre hos flere andre af aftenens bands blev et svært gennemskueligt miskmask af forgjort ekvilibrisme, mestrede Gorod balancegangen mellem det folkelige og elitære i teknisk dødsmetal. Og AMF-publikummet kvitterede ved så småt at komme ud af starthullerne og ind i pitten, hvor en gul Burger King-ballon blev centrum for løjerne og endnu en gang understregede, at Aalborg Metal Festival er en sjov og skæv festival, som man skylder sig selv at opleve mindst én gang. Ikke mindst fordi man langt nede på plakaten kan finde små skatte som Gorod, der leverede en velafbalanceret og engageret opvisning i død og ødelæggelse med sans for detaljen.