Thrashet tidslomme på 1000Fryd

Der var dømt protothrash og fræsende speed metal, da italienske Baphomet's Blood og Violentor indtog 1000Fryd i Aalborg sammen med svenske Turbocharged.

+ Violentor + Turbocharged
26-10-2017
Kent Kirkegaard Jensen
3

Hovednavnet skulle have været svenske Gehennah, men de aflyste deres turné. I stedet blev det ren italiensk speed og thrash, mens opvarmningsbandet, svenske Turbocharged trods alt havde tidligere bassist i Gehennah, Ronnie Ripper med. For Ronnie Ripper er bassist og forsanger i Turbocharged, der er noget så lækkert som svensk dødspunk. Det minder om tidlig Entombed, og trioen gav en udmærket koncert foran de 25 fremmødte, der var på plads på 1000Fryd ved 21-tiden denne torsdag aften. De åbnede med 'Resurrection Incomplete', fortsatte videre i 'Angelcripple' og tordnede så gennem bagkataloget af sange, der ikke varede mange minutter.

På en lille halv time nåede de også 'Cold Day in Paradise', 'Deathmarch', 'Popecleaver', 'Churchfire Commando', 'Apocalyptic', 'Aura of Flies', Halo of Thorns' og lukkede ned med 'Battered and Crucified', hvoraf rigtig mange kommer fra deres plade 'Militant' fra 2015. Trods det magre fremmøde havde Turbocharged mindst én dedikeret fan oppe foran, der gerne snakkede med forsangeren og sang med på nærmest samtlige sange. Dedikation!

25 tilskuere er ikke alverden, og der var da også lidt flere til den næste trio. Italienske Violentor. De har tidligere gæstet Metal Magic Festival i 2011, hvor Turbocharged også sprang til i sidste øjeblik på grund af en aflysning. Violentor er som at se Metallica og Motörhead fusionere. Bassisten har en Rickenbacker ligesom salig Lemmy Kilmister. Guitaristen har en dejligt ramponeret Flying-V i hvid, og trommeslagerens trommesæt falder fra hinanden i starten af koncerten. Både som at se og høre Metallica i 1982. Helt perfekt. Beskidt og råt.

Violentor spillede naturligvis en del fra deres nye plade 'Maniacs', deriblandt titelnummeret og 'Schizophrenic Paranoic', mens 'Rot' fra den forrige også gør det godt. De buldrer lydmæssigt som de to førnævnte sammenligningspunkter, og det er ikke så ringe en sammenligning. Det er tilpas old school til, at man kan nyde det, selvom det ikke er særlig originalt eller nyskabende.

Dét bliver ikke bedre, da hovednavnet Baphomet's Blood går på scenen. Deres intro er nærmest en direkte kopi af introen til Metallicas 'Hit the Lights' med bækkener og hele pivtøjet. Ingen tvivl om, at de er ganske tydeligt inspireret af Metallica anno 1982.

Med deres sange som 'Metal Damnation', 'In Satan We Trust', 'Baphomet's Blood', 'Satanic Beerdrinkers', 'Whisky Rocker' og 'Blood, Vomit and Satan' er det ikke vanskeligt at forstå, at italienerne har det lidt stramt med paven og hans tilhængere, mens det derimod går meget nemmere med kærligheden til førnævnte to bands, som det ikke kun er Violentor, der godt kan lide. For da Baphomet's Blood har spillet deres sidste egne komposition i 'Speed Metal Warriors', lukker de 1000Fryd ned med et cover af Motörheads 'Overkill'. Der er vel kun knap 20 mennesker i salen til dette nummer, da klokken nærmer sig midnat, og det kun er torsdag.

Ikke desto mindre en glimrende afslutning på en aften med pladen fuld med retrobands, der bestemt nok kan selv, skønt de skylder genrernes ophavsmænd en enkelt øl eller to i baren.

Billede 1 - 4: Baphomet's Blood
Billede 5 - 6: Violentor