Smuk og sort musik i mørket

Solbrud og Sunken leverede en drømmende omgang black metal, der spredte sig ud i 1000Fryds mørke lokaler og gjorde det fyldte spillested godt.

+ Sunken
20-02-2015
Kent Kirkegaard Jensen
3

Solbrud på Danmarksturné er i sig selv værd at køre efter. De har med rette fået masser af omtale efter to udmærkede plader i form af den selvbetitlede debutplade og efterfølgeren 'Jærtegn' samt masser af koncerter, der bl.a. har bragt dem forbi Copenhell, Roskilde Festival i 2013 og nu også 1000Fryd i Aalborg, der står i skærende kontrast til de to store festivaler. For 1000Fryd er et lille spillested. Der er vel plads til omkring 100 mennesker, og det har været en institution i Aalborg siden fødslen i firserne.

Miljøet i og omkring 1000Fryd har altid været lidt venstreorienteret rent politisk, og det blev illustreret på fornemste vis, da folketingspolitiker Per Clausen valgte at nyde lidt økologisk humle på sin 60-års fødselsdag, mens Solbrud spillede. En af vore mere oplyste læsere inden for lokalpolitik kunne bidrage med, at han var gjort selskab af en rådmand, der nok havde fejret dagen i hans selskab. Fornemt fremmøde blandt resten af os, der naturligvis mest kunne kendes på sorte trøjer med logoer, der er umulige at dechifrere for andre end dem, der har lavet trøjen, og dem, der bærer den.

Sunken startede ud med at varme op i 45 minutter, og det var en god start på aftenen. Genremæssigt ligger Sunken ikke langt fra det udtryk, som Solbrud kommer med. Den drømmende og atmosfæriske variant af black metal, hvor guitarerne laver stemningen, og bassen drysser rytme oveni, alt imens forsangeren skriger sig gennem teksterne, og trommeslageren kompetent holder sammen på det med lige dele blastbeats, dobbelt stortrommepedal, og som en pisk holder bækkenerne i gang hele tiden.

Solbrud fortsatte i samme rille, da de gik på og spillede i en times tid. De gør ikke meget væsen af sig på scenen og lader bare musikken tale til publikum. De stemningsmættede og lange sange fortryller nærmest publikum, og der var ikke meget gang i de fremmødte, der bare stod og nød musikken og en økologisk fadøl fra Thy. Men efter halvanden times sort musik fik man alligevel fremkaldt lidt nordisk vanvid i de betalende gæster, og så blev der iværksat både crowdsurfing og mosh-pit. Det er i sig selv noget nær en fysisk umulighed på et spillested, der har en frihøjde, der ville få selv den mest stolte hobbit fra Tolkiens univers til at gå duknakket, og en scene, der er maksimalt 10 centimeter høj og adskilt fra publikum af tre monitorer. Alligevel lykkedes det. For hvor der er en vilje, der er der som regel også en vej. De fik da også presset den stakkels crowdsurfer op i loftet, hvor han kunne kradse lidt i det bedagede troltex.

1000Fryd er et mørkt spillested forstået på den måde, at scenelys består af fire lamper bag bandet. Så der var næsten mere lys i de fire vokslys, som Solbrud tændte før koncerten, og de stod da også fint sammen med røgelsen. Alt sammen med til at bidrage til den gode og mørke stemning.

Det var en udmærket aften, hvor begge bands gav fornuftige koncerter. Der var ingen deciderede højdepunkter, men der var heller ikke noget at brokke sig over. Det var præcis som annonceret. Sunken og Solbrud. De gjorde det fint og høstede fortjent klapsalver fra publikum. Solbrud kan glæde sig over, at denne turné viser, at de nok skal klare sig, når de til sommer er blevet inviteret tilbage til Copenhell. Denne anmelder vover at påstå, at de er det første danske band, der får muligheden for at optræde to gange på Refshaleøen. Passer det?

Uanset hvad, så er det fuldt fortjent. Solbrud gør det udmærket, og Sunken, der før denne aften var et ubeskrevet blad for denne anmelder, viste, at der er mere i det sorte hul, hvor de kommer fra. Men som min anmelderkollega berettede fra Ungdomshuset for et par uger siden, så er det måske et band, man bør holde øje med! Dansk black metal er på vej ind i en periode, hvor det kan gå hen og blive rigtig godt. Hvis ikke det var, fordi det stred imod genrens kodeks, kunne man godt gå hen og blive helt varm om hjertet. Vi vælger dog at fryse til is i stedet og vende mundvigene helt ned til Hades!

Billede 1 - 2: Sunken
Billede 3 - 6: Solbrud