15. Devoured by Vermin
16. A Skull Full of Maggots
17. Stripped, Raped and Strangled
18. Hammer Smashed Face
Kent Kirkegaard Jensen
5

Sikke en aften på Train! Fuldstændig udsolgt og et hovednavn, såvel som opvarmning, der i den grad sørgede for, at publikum havde en fest fra dørene åbnede til Cannibal Corpse lukkede det hele ned kl. 1 om natten. Det er ikke hver dag, vi oplever den slags til metalkoncerter i Danmark, endsige Jylland.

Allerede da første band, amerikanske Stormruler, gik på scene var spillestedet Train fyldt op. Lørdag aften i Aarhus og alle ville feste. Stormruler spillede en art melodisk black metal, hvor guitarerne og lyden var som taget ud af Iron Maidens drejebog. Med rigelige mængder nitter indtog de havnefronten i Smilets By med pondus.

Stormruler1200 72A1337

Det samme kunne i den grad siges om britiske Ingested. Sikke en energiudladning. Deres blanding af dødsmetal og deathcore gav nogle dybe, dybe breakdowns og forsanger Jay Evans fik charmeret sig ind på publikum i en sådan grad, at han som en anden Moses fik delt vandende allerede få sange inde i deres koncert, og så kom aftenens første, store wall of death ellers bragende tværs over gulvet på Train. Der var også massiv circle pit og i det hele taget fremragende stemning og energi under hele Ingesteds 30 minutter lange koncert.

Ingested1200 72A1487

Således var de cirka 1000 fremmødte koncertgængere solidt varmet op, da Dark Funeral gik på scenen. Den perfekte opvarmning i påsken. Satanisk black metal fra Sverige, der ikke på noget tidspunkt udviste nogen form for nåde. Der var fart over feltet fra start, og med tanke på nærværende højtid, var der noget symbolsk i det, da forsanger Erik Andreas 'Heljarmadr' Vingbäck tog et kors med en korsfæstet Jesus i udstrakt arm, vendte det på hovedet og annoncerede 'Nail Them to the Cross' til de fremmødte hedninge. Dark Funeral talte svensk til publikum, og udover tre sange fra såvel den seneste 'We Are the Apocalypse' samt tre fra den forrige 'Where Shadows Forever Reign', så havde de naturligvis deres klassikere som 'The Secrets of the Black Arts' og 'My Funeral' med til Aarhus.

Klokken var næsten midnat da Cannibal Corpse omsider gik på scenen. Tre udmærkede bands havde gjort folket klar til et voldsorgie i splatter, dødsmetal og vanvittige tekster. Det var præcis hvad et tætpakket Train fik. George 'Corpsegrinder' Fisher fik fra start sat tonen. Der skulle headbanges og guitaristerne Rob Barrett og Erik Rutan sørgede for, at lyden og tempoet var til det. Den klassiske dødsmetal sprøjtede ud af instrumenterne, som var der skåret en hals over og blodet fossede ud over scenekanten. Bassist Alex Webster og trommeslager Paul Mazurkiewicz sørgede for at holde rytmen, og såvel lydtryk som fremtoning var virkelig stærkt. Man var ikke i tvivl om, hvad der nu skulle ske.

Cannibal Corpse var kommet til Aarhus for at slå ihjel!

Heldigvis var publikum i den grad klar til at lege med. Mens Fisher brølede sig gennem den ene sang efter den anden, var publikum i gang med at crowdsurfe og ikke uventet fik forsangeren kommanderet en ordentlig moshpit til 'I Cum Blood'. Der var vild fest på hele Train. Når man igennem fire årtier har set og hørt Cannibal Corpse mange gange, har man efterhånden vænnet sig til Fishers monologer mellem de enkelte numre, og de har ikke ændret sig ret meget. Publikum fik endnu engang chancen for at følge med ham i at headbange og selvfølgelig tabte de. Og selvom vi har hørt det mange gange, så havde Fisher igen denne lørdag aften ret. Han headbangede bare bedre, vildere og mere end alle andre.

Netop George 'Corpsegrinder' Fishers engagement var noget af det, der stod klarest på sådan en aften, hvor Cannibal Corpse sådan set bare kværnede sig gennem deres sange. Der var faktisk rigtig mange af dem. Hele 18 numre. Alligevel holdt bandet gejsten oppe hele vejen igennem. Henimod slutningen blev forsangeren da også vred på sikkerhedsvagterne over deres pauvre håndtering af de mange crowdsurfere. For de skubbede dem enten tilbage ind i publikum i stedet for at gribe dem, og guide dem ud til siden af scenen, eller også foretog de sig ikke noget og lod dem falde. Det faldt ikke i god jord hos den erfarne forsanger, der stadig oprigtigt kerer sig om sine fans. Ikke bare leverede han varen på scenen, men han tog sig også af dem, der havde betalt for at komme ind og se og høre ham optræde.

Så meget, at han fik en af deres roadies til at gå ned og hjælpe foran scenen, og måtte til sidst bede publikum om at lade være med at crowdsurfe, da han ikke mente det var sikkert med de sikkerhedsvagter. Derefter kværnede Cannibal Corpse sig videre gennem nogle af deres legendariske numre som 'Devoured By Vermin' og 'Skull Full of Maggots', som om der var nogen efter dem. Det var der ikke. Publikum var med dem.

For da bandet sætter i de to sidste sange, 'Stripped, Raped and Strangled' samt monsterhittet 'Hammer Smashed Face', eksploderer Train en sidste gang i dødsmetallisk ekstase. Hele gulvet gynger, nakkerne slides endnu engang og efter 75 minutter kunne en af dødsmetallens helt store ambassadører takke pænt af. Sikke en aften. Cannibal Corpse var ikke hverken trætte eller tilbagelænede på Train. Tværtimod. Der blev pulveriseret fra start til slut og publikum var med hele vejen.

Eneste minus var håndteringen fra sikkerhedsvagternes side. De var nu ellers flinke til at dele isvand ud til de dedikerede fans helt oppe ved hegnet før hovednavnet gik på, men hvis Train og de vagter, de hyrer ind, ville gøre sig selv en tjeneste, så sendte de en delegation til Copenhell til sommer. Stillede sig ude i siden af Helviti-scenen mens enten Slipknot eller Pantera spiller. Og så kiggede de på, hvordan sikkerhedsvagterne er en uvurderlig og integreret del af festen. Ikke en modsætning til den. Bevares, de tjener dæleme også deres penge, men stemningen bliver også derefter med smil så store på alles ansigter, at det ikke kan beskrives. Train har historisk haft udfordringer med lige præcis denne opgave, og der er altså mulighed for forbedringer. Det er dog ikke en umulig opgave at komme i hus med.