10. Time's Cruel Curtain
11. Death Atlas
12. Manufactured Extinct
13. Dead Set on Suicide
Kent Kirkegaard Jensen
5

Travis Ryan kom ellers uheldigt fra start: Han lægger ud med at sige, at det er fedt at være tilbage i København, og at han er glad for byen. Ups. Publikum brøler ”Aalborg!” tilbage mod scenen, og efter et nummer går det op for ham, hvilken fejl han har lavet, og han griner stort af sig selv. Han undskylder sig med, at de har været på turne i lang tid, og at han måske er en smule beruset.

Aalborg er sidste stop på turnéen, der startede i oktober måned i Storbritannien og har bragt dem videre op gennem Tyskland og Schweiz, før de stopper her i Danmark på Aalborg Metal Festival 2019. De bliver sågar rykket frem på dagen, fordi de har et tidligt fly søndag morgen fra København tilbage til USA, hvor næste turné venter 10 dage senere. Og det lejede udstyr til denne turné skal afleveres og afregnes, mens resten skal checkes ind og flyves hjem. Så Cattle Decapitation har travlt den sidste dag i Europa.

Det mærker man dog ikke i leveringen. Lige fra start er der fuldt fokus. De går på scenen til ’Anthropogenic. End Transmission’, der er intro på det kommende album ’Death Atlas’, hvorfra første sang ’The Geocide’ starter koncerten. For langt de fleste er det et ukendt nummer, men de skal nok få lært at brøle ’Fuck the future!’ sammen med Travis Ryan, når de hører den fremragende plade i slutningen af november.

Derefter videre i ’The Prophets of Loss’ fra ‘The Anthropocene Extinction’, hvor hele salen skriger med på ’We fucking die tonight and that’s perfectly alright with me’. Forsanger Travis Ryan er i den grad i hopla.

Han får da også sagt, at han ikke er sådan en ignorant amerikaner, der ikke kan kende forskel på byer, og er ked af den geografiske forvirring. Derefter driller han sig selv og publikum med at sige ”Hvad så New York? Detroit? Beklager, jeg mener selvfølgelig Aalborg!” og så bliver endnu et nyt nummer introduceret i ’Time’s Cruel Curtain’, der ligeledes utvivlsomt vil blive et nummer, som folk vil kunne genkende, når pladen udkommer.

Derudover var de 75 minutters koncert blot et langt frontalangreb fra scenen. Bevares, guitarist Josh Elmore stod lidt stille, men det gør han altid, mens resten af bandet emmede af energi og nærmest ikke kunne være i sig selv. Det kan godt være, Travis Ryan var træt efter en lang turné, men det skinnede ikke igennem på hans optræden udover den lille bøvs i starten. Ryan brølede intenst og havde sågar overskud til at hjælpe de crowdsurfende gæster henover hegnet og ned i fotograven, så de kunne komme ind i pitten igen. For pitten var i den grad levende, og Studenterhusets sal var fyldt med folk. Uden tvivl den koncert på Aalborg Metal Festival, hvor der var flest publikummer i salen. Som en dansk musiker undervejs betroede til denne skribent: "Fuck, jeg er glad for, jeg ikke skal på efter det her." Man forstår benovelsen. Der var tryk på salen hele vejen igennem koncerten, og stakkels det band, der skulle gå på, efter publikum var blevet kørt igennem vridemaskinen i over en time.

Vi har oplevet Cattle Decapitation en del gange efterhånden. På Royal Metal Fest i 2013, i Esbjerg og på Roskilde Festival i 2016 og nu Aalborg her i 2019. Vi har indtil videre kun givet topkarakterer, og lørdag aften stod denne anmelder svedig efter 75 minutters ubønhørlig grindcore og tænkte, at den her koncert skulle have karakteren 666. Men med en tiltrængt tur på skjoldet vælger vi at nøjes med blot at give topkarakter. Det var en magisk aften, men de spillede ret mange numre fra den kommende plade, som publikum ikke kendte. Det var tydeligt, at publikum bedre kunne være med, når det var numre fra ’The Anthropocene Extinction’, som vi netop har skrevet om i vores serie 10x10, samt monsterpladen ’Monolith of Inhumanity’. De første rækker sang så meget med, at Travis Ryan var tydeligt imponeret.

Giv danskerne muligheden for at lære ’Death Atlas’ at kende, så er der en god sandsynlighed for, at vi må hiver den forjættede 666-karakter op af lommen næste gang, Cattle Decapitation gæster kongeriget. For de er og har været på toppen de sidste mange år. Koncerten på Aalborg Metal Festival var blot endnu et bevis på dette, og dagsformen indikerer ingen umiddelbar nedadgående kurve. En del af vores stab til Aalborg Metal Festival valgte lørdag eftermiddag at fortrække til Aarhus for at opleve Zeal & Ardor. Vi drillede hinanden internt med, hvem der mon ville fortryde ikke at være det ene sted fremfor det andet. Heldigvis endte det med, at begge lejre fik en oplevelse, de sjældent vil glemme. Begge koncerter var åbenbart af den kaliber, der sætter sig på hukommelsen længe.

Denne anmelder glæder sig i hvert fald kun endnu mere til, at Cattle Decapitation kommer igen. Forventningerne var skyhøje, og grindcore-bandet fra San Diego, Californien, leverede på samtlige parametre. Sådan!