20221028_171850
Forsanger kellermensch knytnæve

Et hav af smadder, doom, thrash, sort metal og fusionsrock. Copenhell Metal Cruise lagde fra land med stilsikker og hårdfør metal, men endte i udfordringens hybridunivers.

28-10-2022
Mona Heide Petersen
4

Jeg har sejlet med Oslo-båden adskillige gange siden min jomfrusejlads i 1985, hvor Danmark slog Norge 5-1 på Ullevaal Stadion og i praktikken bookede billet til fodbold-VM i Mexico '86. Siden da, på mangt en tur med mine døtre, men dette Copenhell Metal Cruise 2022 var mit første - på trods af fremmøde ved samtlige Copenhell festivaler på Refshaleøen siden starten.

Dansk smadder og tysk thrash-galop
Knapt var vi ude af Nordhavns færgeterminal fredag kl. 17, før de unge danskere Cabal besørgede den første omgang kølhaling på Skybar-scenen. "Jeg hader at sejle, jeg bliver mega søsyg af lortet" deklarerede bandets frontmand Andreas Bjulver Paarup undervejs. Sammen med bandet gjorde han ellers sit for at skabe urolige bølgeskvulp på det ellers blikstille efterårshav. Dirrende og dynamisk deathcore-smadder med bjæffende og indimellem garagepunkede vokaler, der sparkede godt gang i metalsejladsen. Udadvendt, engageret og afgjort energisk, men uden at åbenbare nogen nyskabende beruselse hos undertegnede.

På den lidt støre Commodore Club, fulgte cruisets mest old schoolede navn, Destruction, op med det første af deres to cruise-sæt. "Lidt grinagtige omgivelser at spille i, men også fucking cool " mente kvarettens gennemgående medlem, bassist og sanger Schmier. Sandt nok; senest jeg var i denne Commodore Club var til færgefartens traditionsrige hestevæddeløbsspil med en massse unge og alkoholfrie cocktails. Nu stod den så på fuld metal-galop med pionerpumpende tyskerthrash, inden det fem-seks numre henne var tid til skafning før fredagens afsluttende og forskelligartede danske triumvirat.

Gennem det mørke hav
Først ude var Demon Head, som leverede et intenst og indlevet spændende sæt af deres tunge total trance og sammenbundne non-stop flow af goth, doom, symfonisk og melankolsk metalrock, mens vi bevægede os ud i det mørke oktoberhav i rum sø. Et sæt fuld af dunkel fordybelse og ambition, der dog i visse sekvenser udviste lidt svagheder i gabet mellem de lidt lave Danzig-agtige vokalpartier og den opskruede instrumental mur. Men i hovedsagen fokuseret og fantastisk fedt.

Cruisende videre gennem det totaltmørke hav, præsenterede Solbrud i deres lækkert glidende black metal, der vekslede fint mellem blastbeat-bersærkergang, melankolske mellemstykker og reelle rock- og guitar-solopartier. Driftsikkert, sejt og solidt, men et lille stykke fra deres majestætiske magi på den særligt mindeværdige midsommeraften på Copenhell i 2015.

Udfordring før køjetid
Infernalsk. Interessant. Intenst mystisk. Melankolsk mærkeligt. Indie rock følsomt med understøttende growler vokaler. Gulvbas i visse sekvenser, en permanent violinist og en hyper omvandrende el-bassist. Et band, der er opkaldt efter Dostojevskij-romanen "Kældermennesket" (1864), og med en forsanger, som ikke undlader af beundre norske Edvard Munchs ekspressionistiske kunstværker med audio guide i ørene på det nyligt opførte Munch Museum ved Oslos havnekaj. Finurlig fusionsrock med raspende guitarflader. Art metal, avantgarde metal, altenative metal, hybrid metal, ikke-nødvendigvis metal, slet ikke overhovedet heavy metal.

Men Kellermensch appellerer i den grad også til det hårdt rockende publikum, så bandet kunne passende lukke Copenhell Metal Cruises første aften med deres udfordrende, kaotiske altmuligmusik. En dragende, sonisk prøvelse, der i høj grad reflekterer menneskelivets eksistens, i dets kaotiske kamp for et mengingsfuldt hele. Kellermensch gjorde indtryk, og aftvang respekt hos Deres udsendte, for deres insisterende grad af grænseflytning og innovative miks af musikelementer, der kræver et helt særligt perceptionsmodus. Tak for udfordringen og den aparte underholdning til Kellermensch, som også stod på scenen lørdag (hvor undertegnede prioriterede middagen og dermed de øvrige bands).

NB: Karakteren er givet som et gennemsnit af dagens optrædener.