Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt

Populær
Updated
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt
Copenhell 2014: Blodørnen lettede ikke helt

Den danske dødsmetalsupergruppe viste flotte takter, men fik aldrig tilstrækkelig luft under vingerne

Kunstner
Dato
11-06-2014
Trackliste


Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
3

Blood Eagle er blevet omtalt som en dødsmetal-supergruppe, og det er ikke helt ved siden af. Mircea G. Eftemie kender de fleste fra Mnemic, og bassist Mikael Ehlert har lavet mange nakkebøjninger i sin tid med Hatesphere - noget af tiden sammen med Morten Toft Hansen, som også passer tønderne i Raunchy. Guitarist Franz Hellboss har slået sine folder i Volbeat og Illdisposed, mens den unge forsanger Michael Olsson er et mere ubeskrevet blad på scenen.
 
Det var således erfarne herrer med flotte cv'er, der med Blood Eagle skulle folde vingerne ud og tage favntag med Pandæmonium-scenen. Blood Eagle bød på en stærk cocktail af dødsmetal fra den gamle skole i en stil, som mindede mest om en blanding af Bloodbath, Suffocation og Morbid Angel. Mircea Eftemie er en formidabel guitarist, som altid er en fornøjelse på en scene, mens Morten Toft Hansen beviste, at han er en klippe af tightness, som tæskede sig stramt og præcist gennem sættet.    

Desværre for bandet var de blevet placeret på samme tid som Arch Enemy, og det kunne mærkes på fremmødet. Michael Olsson havde sine problemer med at gejle de få tilstedeværende op, så fra publikums side blev det kun til lidt spredt fægtning i moshpitten. Det hænger måske også sammen med, at Blood Eagle endnu kun har udsendt en ep med tre numre online, så der var i sagens natur ikke mange numre i det 45 minutter lange sæt, som folk kunne nikke genkendende til. Dog var der oprejsning at hente i sidste nummer, den fede og tungt kværnende 'Death Sub Zero', som fik publikum til at ryste lemmerne. 

Michael Olsson afslørede fra scenen, at dette kun var bandets anden koncert. Det kunne på ingen måde høres i sammenspillet, men Michael Olsson virkede en smule nervøs over at stå på en så relativt stor scene. Han uddelte dog smagsprøver på et ret fedt growl, så når han bliver mere scenevant og selvsikker, skal han - og hele bandet - nok blive en endnu større fornøjelse at overvære.