10. Back to One
11. The End Complete
12. Dead Silence

13. Inked In Blood
14. Slowly We Rot
3

I en verden i evig forandring er det rart at have noget at læne sig op ad, der aldrig forandrer sig. I metalverdenen har vi heldigvis nogle stykker. Iron Maiden. Slayer. Obituary. Uanset hvad deres genrefæller kaster sig ud i af underlige, aparte projekter, ved vi, at her kan vi komme hjem. Her kan vi komme sikkert i havn, for her ved vi, hvad vi får, og vi ved, at det er solidt håndværk.

Obituary er lige præcis det for dødsmetallen, som Iron Maiden er for heavy metal, og Slayer er for thrash. De har alle stadig utrolig langt hår. Her anno 2014 har de også fået skæg, der er blevet lidt lyst i det her og der. Men de er ikke blevet klippet. De har ikke udgivet en halv technoplade som Morbid Angel, skiftet forsanger ud som Cannibal Corpse, eller nærmest ødelagt sig selv med tåbelige udskiftninger af bandmedlemmer og udsagn som Deicide. Obituary mistede gejsten i '97, men genfandt den i 2003 og har siden udsendt tre plader, med en fjerde godt på vej. En skive, vi fik et par smagsprøver fra denne fredag eftermiddag på Copenhell.

Desværre blæste der en strid vind denne dag, og det satte sit præg på koncerten. Obituarys lange manker flagrede flot i vinden, men det gav også lidt udfordringer med lyden. Det kan hverken band eller arrangører gøre noget ved. Sådan var det bare. Obituary selv leverede en sikker præstation, hvor deres klassikere blev fremført. De fokuserede på de gamle plader 'Slowly We Rot', 'Cause Of Death' og 'The End Complete'. Der blev så også lige tilført et par nye sange, deriblandt sangen 'Inked In Blood', som du kan høre her:

">

Obituary skal bare nydes. Det blev de også af alle på Copenhell. Selv danske Dawn Of Demise havde rykket deres lydprøve, så de kunne nå at se dem. En ganske udmærket koncert, der dog måtte slås med den stride vind, der også betød, at støvet stod omkring os alle under den vilde moshpit, der var en af de største foran Hades på 2014-udgaven af Copenhell. De spillede også 'Slowly We Rot', 'Back To One' og 'Bloodsoaked', som du kan nyde her nedenfor.

">

">