15. Riding With Sue
16. I Want What She's Got
17. Sleeping my day away
18. It's After Dark
Michael "The Caddy" Søndergaard
4

Man finder næppe et bedre band i Danmark til at sikre en fest en fredag aften på en rockfestival end mægtige D-A-D. Bandet er gået fra kopunk i undergrunden i firserne til allemandseje med de helt store plader 'No Fuel Left For the Pilgrims' og 'Riskin It All' fra henholdsvis 1989 og 1991. Siden har de udgivet plader af varierende kvalitet, men de to plader cementerede deres status i Danmark, og her tre årtier senere har de qua gode koncerter holdt den status.

Sidstnævnte plade er så det, der fejres denne fredag aften i Fængslet i Horsens. Publikum på Jailbreak får simpelthen hele 'Riskin It All', og koncerten blæses i gang med det store hit 'Bad Craziness', der væltede Danmark der i slutningen af 1991. Binzer og co. går på scenen, der ligner den stue, der er på pladeomslaget. Og den sofa, bandet sidder i på coveret er der naturligvis. Voldsomt overdimensioneret og der er plads til såvel trommeslager Laust Sonne og hele hans trommesæt oppe i den. Det bliver ikke mere klassisk D-A-D.

Men det er altså ikke alle numre på pladen, der er ældet med samme ynde som bandet. Flere af dem er enten ligegyldige live-mæssigt eller også trækker de aktivt tempoet og stemningen ud af publikum. Den langsomme 'Down That Dusty 3rd World Road' gør i hvert fald ikke underværker. Det gør 'Grow Or Pay' derimod, som Binzer kalder hovedværket. Der hopper frontmanden op i sofaen til Sonne og spiller guitar. Den 32 år gamle plade får lidt liv og man hensættes for en stund til ungdomsværelset med vinylplader.

Under 'Laugh 'n' a ½'  når det lige akkurat at regne i et halvt minut, men den korte og lokale byge når ikke at gøre noget slemt ved stemningen. For efter den brøler Binzer, at nu vil de fan'me spille det, de selv vil spille. Som om nogen har drejet armen om på ryggen på dem for at få dem til at spille hele 'Riskin it All' denne fredag aften.

For sceneskiftet fra stor sofa og stue til et omvandrende tivoli sætter da også bandet i et helt andet gear. Det er som om humøret stiger i takt med, at karrusellen drejer Sonnes trommesæt rundt. Nu kommer de dybe stik fra bagkataloget, og sange som 'Reconstrucdead' bliver luftet til publikums store begejstring. Der, hvor bandet selv topper er under 'I Want What She's Got' fra deres 2011-plade 'DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK'. Her jammer de og Binzer brøler 'For helvede, Laust, slå nu de trommer ihjel!', mens Sonne går fra jazzet til heavy og banker løs på gryderne mens karrusellen drejer. Koncertens højdepunkt.

Derefter kan D-A-D stilsikkert spille 'Sleeping My Day Away' og binde en sløjfe på en forrygende koncert, der viser, at nok er D-A-D ikke længere vårharer, men giv dem en scene og et rockpublikum, og du finder ikke et bedre band i Danmark til at garantere en fest. Særligt når de slipper tøjlerne.