Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Britiske doombomber over Berlin

Populær
Updated
Britiske doombomber over Berlin

I længsel efter at opleve en klubkoncert med Electric Wizard tog vi i sidste uge til Berlin. Her understregede Jus Oborn og co., at de er doom-bandet, der i dag sætter standarden for genren. NWOBHM-legendariske Angel Witch varmede op.

Titel
+ Angel Witch
Dato
04-04-2017
Genre
Trackliste
Witchcult Today
Black Mass
Satanic Rites of Drugula
Incense for the Danmed
Dopethrone
Return Trip
The Chosen Few
Funeralopolis

////////////

Gorgon
Confused
Into the Dark
Sorcerers
Dead Sea Scrolls
White Witch
The Night Is Calling
Angel of Death
Baphomet
Angel Witch
Koncertarrangør
Karakter
4
Det er ikke, fordi det ligefrem oser af koncerter med Electric Wizard i Danmark. Godt nok har Roskilde Festival som den eneste danske festival haft booket de britiske doom-konger i både 2011 og 2014. Derudover skal man dog helt tilbage til 2009 for at finde en dansk klubkoncert med bandet fra Dorset i Sydengland. Det var dengang, hvor koncertarrangøren Doomed Denmark satte dem op på et tætpakket Loppen en tidlig efterårsmandag i september. Men selv dengang skal bandet imidlertid ikke have været helt billige at få på plakaten, og de er sandsynligvis ikke gået ned i salær sidenhen.

Fordi de danske bookere tilsyneladende ikke længere har den rette mængde is i maven til at hente bandet til landet, tog vi derfor en forlænget weekend i Berlin. Bandet skulle spille tirsdag aften på Columbia Theater, der ligger placeret en smule uden for centrum af Kreuzberg, og som på fascinerende, altmodisch vis er nabo til byens nedlagte Tempelhof Lufthavn. Spillestedet kan rumme 800 publikummer, og var der denne aften ikke udsolgt, har det været tæt på.

Der er kendere af Electric Wizard, der sandsynligvis vil råbe vagt i gevær, når de hører om folk, der tager til udlandet for at se koncerter med det famøse doomband. Electric Wizard har en hashsløv tendens til ofte at spille de samme numre under deres koncerter, og hvorfor betale overpris for en koncert, man har set magen til før, kunne man med rette spørge. 

Sådan er der imidlertid så meget. Til trods for at det var ens femte koncert med bandet, og til trods for at Electric Wizard lige akkurat spillede de samme numre, som de stort set altid gør, gik man fra koncerten, hvis ikke med en fornyet tiltro til doom-genren i det hele taget, så i hvert fald opløftet på vegne af genren. Ikke siden man så Saint Vitus give koncert på Copenhell i 2015 har en doom metal-koncert formået at hive én så højt op. 

At det var godt igen at være til en koncert med Electric Wizard, er der flere årsager til, heriblandt bandets sløsede velspillethed. Guitarist og sanger Jus Oborn er i dag det eneste medlem, der har været med siden dannelsen i '93. Med sig i folden har Oborn nu Liz Buckingham på guitar, Simon Poole på trommer og Satan Satyr's Clayton Burgess på bas, hvilket er det samme line-up som gæstede Roskilde for tre år siden, og så alligevel ikke helt. Var de gode på Roskilde – og det var de – er de i dag nemlig tæt på det formidable. Kvartetten spiller uhyre tight sammen, og i deres tight-hed finder de lige akkurat plads til også at være overlegne sløsede, dopede og langsomme. En smule accentuering fra Poole havde til tider sandsynligvis ikke skadet helhedsbilledet, men på den anden side: Hvornår har Electric Wizard nogensinde handlet om at fremhæve nuancerne? Electric Wizard er interesseret i tunge toner formidlet via en tung sonisk masse. Da Mark Greening, bandets oprindelige trommeslager, i 2013 for en kort periode joinede Electric Wizard igen, fik man på Roadburn Festival godt nok accentueringerne at se. Greening hører dog til i en aparte liga for sig selv og selvom Poole selvfølgelig godt måtte inkorporere Greenings 10 % løsere trommestilistiske approach, hører han at the end of the day fint hjemme i bandet. For hos Electric Wizard er det nu engang hovedsagligt helheden, der hele tiden gælder. Derudover skal man lede længe efter et doomband, der tonalt set har mere sikker smag. Når Oborn hen imod slutningen af 'The Chosen Few' lirer en tre minutter lang guitarsolo af, tror man vitterligt på, at han er han er et barn af hhv. Tony Iommi, Neil Young og djævelen selv.

At det formentlig skal være i Berlin, man også næste gang ser Electric Wizard, understregede aftenens veloplagte publikum desuden ved blandt andet at ryge bonghoveder på stribe, ligesom spillestedet og dets udsmidere gav en lyst til at komme tilbage ved rent faktisk at tillade alt røgen. Lyden var også god, hvilket imidlertid selvfølgelig er mindre væsentlig til en Electric Wizard koncert. Røg over lyd.

Electric Wizard har angiveligt flere europæiske datoer i vente i løbet af 2017, hvor vi glæder os til at se dem igen. Denne gang gerne i Danmark, selvfølgelig.  

Nostalgihygge

Man kan kun tage hatten af for Electric Wizard, når de udover at spille doommetal bedre end de fleste også selv har god musiksmag. At de har det, er der ingen tvivl om, når de tager Angel Witch med på sin tour. Ligesom Oborn er the last original member standing i Electric Wizard, er vokalist og guitarist Kevin Haybourne ligeledes det eneste medlem af den nuværende udgave af det legendariske NWOBHM-band, der har været med fra begyndelsen i '77.

Det var desværre ikke nogen stor koncert, Angel Witch leverede. At man ikke blev hevet midt over i mødet med skæringer som 'Into the Dark', 'Sorceress' og 'Angel of Death' skyldtes ikke så meget en mangel på oplagthed fra bandets side, som det i stedet skyldtes leveringen af sangene. Jeg manglede sgu lidt musikalsk næve til at tage mig ud af den nostalgiske komfortzone. Tag ikke fejl, når Angel With spiller numre som disse, og i det hele taget inkluderer seks skæringer fra deres mesterværk af en debut på aftenens sætliste, brokker man sig ikke. Tværtimod. Så hygger man sig.

Angel Witch: 3/5
Electric Wizard: 4/5