Jailbreak 24: Oprør i fængselsgården
Man slap et bæst løs til Jailbreak, og dødsmetalorkesteret bød på nye numre og festivalens absolut tungeste indslag i dette års udgave.
2. Abattoir
3. Colossus
4. Meathook Massacre
5. Crosswhore
6. Imp of the Perverse
7. Ecclesia
8. King of the Sun
9. Gargoyles
10. Necro Sapiens
Baest sørgede for en solid dosis dødsmetal til publikummet på Jailbreak, der i den grad fik at opleve, hvordan den genre og dets publikum fester, når det hele går op i en højere enhed.
De danske dødsmetalsdarlings kom dog lidt ujævnt fra start. Deres store forhæng var netop alt for stort til scenen, der simpelthen ikke var høj nok, så man kunne kun se omtrent halvdelen af Baest-logoet – men det skulle heller ikke hænge ret længe.
For Metallica har 'Ecstasy of Gold'. Iron Maiden har 'Doctor Doctor'. Illdisposed har 'To Have and to Hold'. Baest har 'A Childs Anthem'. Og da Toto-sangen havde lydt over anlægget i Fængslet røg det for store tæppe ned, og Simon Olsen og resten af bandet kunne starte deres koncert ud med 'Genesis' og videre over i 'Abattoir', begge fra deres seneste plade 'Necro Sapiens'.
Lige fra start var der voldsomt tryk på. Bandet viste med al tydelighed, at der var noget opsparet energi der skulle ud, og dét kom det. Publikum kom hurtigt med på legen, og crowdsurfere og moshpits startede øjeblikkeligt. Nok er Jailbreaks profil i retningen af hård rock og heavy metal, og selvom Baest afløste for Dokken, så var det her alt andet end det. Det var dødsmetal, som vor mor lavede den i Florida og Göteborg for 30 år siden.
Med sikre leveringer af 'Meathook Massacre' og 'Crosswhore' var der også noget for dem, der har fulgt bandet siden starten. Men der var også nyt. Helt nyt. Først var der 'Imp of the Perverse', som vi så blive debutteret på hjemmebanen i Aarhus, da de gæstede Train i marts måned. Og sørme, om ikke Jailbreak også fik en debut. Denne gang nummeret 'King of the Sun'. Det lugter af, at den nye plade er lige på trapperne.
Forsanger Simon Olsen brugte dog ikke trapperne. Han hoppede til sidst ned til publikum, der egentlig ikke havde brug for hjælp til at hvirvle betonstøvet op i fængselsgården, men nu havde man jo lukket et bæst ind, og så sker der det, der sker. Den karismatiske forsanger fik kommanderet en kæmpe circle pit omkring ham, mens han brølede løs på aftenens sidste nummer, titelnummeret fra den seneste plade.
Alt imens stod guitaristerne Svend Karlsson, Lasse Revsbech og bassist Mattias Melchiorsen og grinede stort fra scenekanten, mens de sørgede for, at musikken stadig spillede. For de, sammen med trommeslager Sebastian Abildsten, gik rent igennem. Helt det samme kan man ikke sige om mikrofonen og den trådløse forbindelse til scenen, der blev lidt udfordret af de hundreder af cirkulerende menneskekroppe, der forstyrrede signalet i ny og næ. Ikke desto mindre fortsatte vanviddet, og til sidst blev forsangeren båret af selvsamme rundtossede koncertgængere op til scenen igen, og Baest kunne lade sig hylde som festivalens tungeste og vildeste indslag.
Vi har efterhånden set Baest mange, mange gange. Lige siden deres allerførste koncert til Royal Metal Fest i 2016. De har fundet en formel, der virker live, alle kender sin rolle, og energien kan man ikke tage fra dem. De kommer længere udover scenekanten end de fleste af deres landsmænd. Også på Jailbreak i august måned 2024 – vi og resten af fængslet var godt underholdt!