7. The Witch of the North
8. Hexenhammer
9. Black Widow
10. Burning Witches
Kent Kirkegaard Jensen
4

Fredag aften kom brasilianske Nervosa og schweiziske Burning Witches forbi Aalborg. Deres ’Double the Metal’ tour havde været i gang siden marts måned, hvor de to bands turnerede det sydlige Europa i et par måneder, og i juli og august resten af den nordlige del af Europa. Første band var Nervosa, der startede med masser af energi. Man kunne godt mærke, at de ikke kun har spillet klubshows, men også haft nogle festivaler rundt omkring.

Nervosa spiller nemlig vaskeægte thrash, hvilket tydeligt høres i deres klassiker ’Masked Betrayer’, der kom en håndfuld sange inde i deres koncert. De dedikerer så ’Kill the Silence’ til alle kvinderne blandt publikum, og dem var der nok af. 1000Fryd var fyldt og der blev moshet og svedt igennem. Bandets energi gik direkte i årerne på publikum, der var feststemte sådan en fredag aften, så der blev danset med på enhver undskyldning for samme.

Særligt guitaristen Prika Amaral havde nogle gode soli, der blev leveret knivskarpt, mens forsanger Diva Satánica sørgede for at hive publikum tæt til scenen. Tæt var da også det, man kom hinanden på 1000Fryd denne fredag aften. Scenen er 10 centimeter høj og afstanden mellem scene og publikum begrænser sig til almindelig høflighed. Så Nervosa stod ansigt til ansigt med deres fans. De fik lidt tekniske problemer, hvor forsangeren måtte træde vande sammen med publikum, men det blev fikset, og så kunne de lukke af med ’Into Mosh Pit’ og de tre ekstranumre ’Rebel Soul’, ’Guided by Evil’ og ’Under Ruins’.

Burning Witches kom derefter på scenen og gav en noget anden genre. Her var det power metal med knyttede næver, masser af nitter, læder og attitude. Det kunne folk lide, og selvom de introducerede en ballade allerede efter fire sange inde med ’Flight of the Valkyries’, så forblev tempoet højt. Særligt fordi forsanger Laura Guldemond hele tiden holdt publikum på tæerne. Hun bemærkede blandt andet, at spillestedet havde et kært navn. Spurgte, om ikke det var en lille, hvid blomst. Derefter direkte over i ’We Stand As One’. Sådan vinder man de lokale.

For Burning Witches var mindst lige så gode som Nervosa til at piske en stemning op. De røg dog også ind i lidt tekniske vanskeligheder, da strømmen røg omkring trommerne. Så her måtte bandet også lige købe sig lidt tålmodighed hos publikum. Det var dog ikke et problem, og så kunne de synge om ’The Witch of the North’, der handler om den nordiske ”heks” Freja. Det hele kulminerede på ’Hexenhammer’, hvor der var fællessang på omkvædet ”Burn Alive, Satans Whore”.

Et par veloplagte bands, der i den grad er i topform efter måneders turné. De lod sig ikke slå ud af hverken tekniske udfordringer, eller at det var et lille spillested kontra nogle af de store scener, de også har stået på. De smilede stort, og den smittende spilleglæde var svær ikke at blive ramt af.