Roskilde Festival '15: Fedt band fik fatal fejlplacering

En ellers habil koncert med All Pigs Must Die led under fejlplacering og dårlige lydforhold.

04-07-2015
3

På festivalens sidste dag havde Roskilde Festivalen valgt at føje et spændende krydderi til eftermiddagsprogrammet i form af den hårdtslående hardcore-"supergruppe" All Pigs Must Die. Gruppen, som netop nu er i færd med deres første turne i Europa, tæller blandt andre Converges overmenneske Ben Koller bag trommerne, ligesom der også er medlemmer fra samtidige bands som The Hope Conspiracy og Bloodhorse. De fire erfarne herrer excellerer i en form for mildt kaotisk crust punk tilsat Slayer-riffs hist og her og inspirationer fra både grindcore og black metallens dystre melodier.

Lidt for stillestående

Koncerten var derfor imødeset med stor spænding, selv om publikumsfremmødet langt fra fyldte det alt for store Avalon-telt, da All Pigs Must Die entrerede scenen og langede os en solid håndmad i form af den slæbende tunge 'God Is War' fra den glimrende debut-fuldlængde af samme navn.

Sikkert leveret og sejt trækkende med Ben Koller som en fantastisk dynamo bag tønderne.
Resten af bandet var en noget mere stillestående oplevelse at betragte. Der blev spillet præcist og fejlfrit, men megen bevægelse og indlevelse var der ikke at spore i strengesektionen. Indlevelse var der heldigvis hos den store frontmand Kevin Baker med fortid i The Hope Conspiracy. Desværre var han lidt for gode venner med sit mikrofonstativ i første del af koncerten, og man savnede generelt bevægelse og agiteren fra scenekanten.

Fejlplacering og lydforhold kostede

Avalon-teltets størrelse og det sparsomme fremmøde gjorde yderligere sit for at dræbe intensiteten og nærværet, og at guitarlyden også druknede i det alt for store telt, så man måtte helt op foran scenen for at fange lyden fra baggearet, var endnu en streg i regningen. At et relativt ukendt band som All Pigs Must Die ikke blev placeret på den mindre Pavilion er et mysterium.

Heldigvis var publikum kommet for at danse, så da der kom gang i en circlepit, og Kevin Baker samtidig slap grebet om mikrofonstativet, mens bandet satte i med den lynende hurtige 'Chaos Arise', begyndte det at ligne en god koncert.

Herefter gik det hak i hak med den groovende 'Primitive Fear' og 'Silencer,' mens der blev åbnet øl på scenen, og vi fik at vide, at øl altså er lig med circle pit. Det krav blev imødekommet, og den tungt groovende 'Sermon For The End' blev sat i søen og gav koncerten den sidste vind i sejlene. "The whole world is depraved!" skreg Kevin Baker, som nu befandt sig helt ude i hovederne på publikum. Vi tror ham.