Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

WOA '11: Teatralsk og kedeligt

Populær
Updated
WOA '11: Teatralsk og kedeligt
WOA '11: Teatralsk og kedeligt
WOA '11: Teatralsk og kedeligt
WOA '11: Teatralsk og kedeligt
WOA '11: Teatralsk og kedeligt

Celloer i den mørke nat gav en smuk lyd over Wacken, men desværre blev det aldrig rigtigt fedt med finnerne i Apocalyptica.

Kunstner
Dato
05-08-2011
Trackliste
On the Rooftop With Quasimodo
2010
Grace
Master of Puppets (Metallica cover)
Bring Them to Light
Last Hope
Nothing Else Matters (Metallica cover)
Inquisition Symphony (Sepultura cover)
Seek & Destroy (Metallica cover)
I Don't Care
Hall of the Mountain King
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
2

Klokken 2 om natten er sjældent dér, man ser et klassisk ensemble, men hvis man tilføjer en trommeslager, der ikke er bange for at thrashe lidt, så giver det alligevel lidt mening at sætte 3 celloer på en scene på dét tidspunkt. Og ja – på Wacken er alt muligt.

Apocalyptica er nu heller ikke et ubeskrevet blad, så at den finske gruppe skulle forsøge at holde folk vågne fra den store scene var ikke en stor overraskelse i programmet. Og bandet har da også været der før. I 1996 blev bandet kendt for sit album 'Plays Metallica by Four Cellos', men siden er et af medlemmerne droppet ud, og som allerede skrevet, er der kommet en trommeslager til.

Og det er vigtigt med den her trommeslager, for Metallica-hyldesten er mere interessant og imponerende end den er egentlig fed. Det bliver nemlig lidt kedeligt. Apocalyptica startede sit show natten til fredag med at være interessant og imponerende – og faktisk også fedt. Desværre klingede den del ret hurtigt ud, når nyhedsværdien for folk, der ikke havde set bandet før, klingede ud. Cellisterne havde et væld af effekter – blandt andet distortion, så det var egentlig relevant nok til en metalfestival.

Instrumental syng-med-sang

I den mørke nat så det flot ud med lyssætningen sammensat med de skæve, nærmeste gyserfilmsagtige lydbidder, som cellister indimellem kunne fyre af. De konservatorieuddannede musikere har i hvert fald fået noget ud skolepengene. Koncertens højdepunkt var 'Master of Puppets', hvor der på trods af cello-arrangement i stedet for vokalen blev skrålet voldsomt med af publikum.

Det var dog sent, og flere og flere forlod koncerten undervejs. Showet mistede også hurtigt sit flow, da gruppen introducerede en sanger til nogle af sangene. En ret uinteressant en af slagsen, så det var tosset at ødelægge ørernes tilvænning til, at det var instrumental musik. Kendere vil selvfølgelig vide, at bandet ofte benytter sig af vokal, men det fungerede bare ikke godt her.

En anden ting, der ødelagde showet var 'Nothing Else Matters'. Et ubetinget smukt nummer, ingen tvivl om det. Men som det er gældende for Metallica var det også for Apocalyptica: folk synker fuldstændig ned i stener-mode, og så er det svært at returnere til party. Så kan frontmand Eicca nok så meget sige, at det er tid til thrash metal, når det ikke var Max' skærende guitar, men Sepultura på cello. Det vækkede ikke publikum ligeså hurtig som brasilianerne i original lineup ville have gjort det.

'Seek and Destroy' var ellers også interessant nok, men til de to sidste numre kom der for alvor gang i strømmen tilbage mod lejrområderne. For mange har det nok været en "så fik man set giraffen"-oplevelse. Imponerende musikalitet, men så var det også det.