Forvarsel om gennembrud?

Forvarsel om gennembrud?

Death Rides a Horse er stadig en af den danske undergrunds bedst bevarede hemmeligheder. Ny singleforsmag på kommende album antyder, at denne status måske er ved at ændre sig.

Urizen
04-09-2016
3

Death Rides a Horse har efterhånden været i gang i en del år og har udgivet et par ep'er og en opsamling af ep'erne uden det helt store gennembrud til følge på trods af godt niveau. Den ene grund til det manglende gennembrud er nok den lave udgivelsesfrekvens. Otte år eksistens uden et fuldlængealbum er ret lang tid. Den anden grund er nok, at bandet placerer sig i et genremæssigt grænseland mellem doom metal, klassisk metal og hard rock a la Scorpions' 70'er-periode. Mange har også travlt med at fremhæve stoner-elementer, men i mine ører er bandet langt mere metallisk. Et grænseland, der på én gang er overbefolket, og hvor de bands, der ikke har et tydeligt image eller laver ren retro-eksercits, let bliver overset, fordi deres identitet er mindre tydelig og dermed mindre salgbar.

Som nærværende tonumressingle viser, er det i hvert fald ikke kvaliteten, der fejler noget. A-siden, 'Urizen', stammer fra et kommende album, der er sat til at udkomme i løbet af 2016 på Deadbangers Productions, mens b-siden, 'The Crusader', vist nok er eksklusiv for singlen.

Og 'Urizen' lover godt for det kommende album med et medrivende, episk, semi-galoperende riff og en fængende vokalmelodi. Teksten er inspireret af den visionære britiske digter og maler William Blake (1757-1827), der har inspireret utallige bands, og hans mytologi, hvor Urizen er afbildet som en gammel mand med skæg og er en skabergud, en personifikation af rationalitet og lov, men også et destruktivt princip, der hæmmer kreativiteten og indsætter grænser og bliver tyrannisk.

B-siden er ikke helt så umiddelbart stærk og medrivende som 'Urizen', der virkelig har et sjældent schwung. Det betyder ikke, at den er dårlig, bare at den ikke er lige så god. En lidt langsommere passage midt i nummeret med lidt for rutineprægede guitarsoloer virker påklistret i forhold til den metalliske krigsgrandeur, nummeret ellers har.

Singlen viser Death Rides a Horses potentiale og lover godt det kommende album. Forhåbentlig kan det få bandet bredere ud. Det fortjener de.