COVER LIVE
Kadavar
Kadavar2018a_Live
Kadavar2018c_Live
Kadavar2018b_Live
Kadavar2018d_Live

Det er indelukket sved og dunstig røg i en tyk og fortættet atmosfære, man mødes af på Kadavars ’Live in Copenhagen’, en dokumentation af bandets seneste koncert i Pumpehuset, der vellykket indfanger oplevelsen af at høre bandet live.

Live in Copenhagen
12-10-2018
1. Skeleton Blues
2. Doomsday Machine
3. Pale Blue Eyes
4. Into the Wormhole
5. The Old Man
6. Die Baby Die
7. Black Sun
8. Living in Your Head
9. Into the Night
10. Forgotten Past
11. Tribulation Nation
12. Purple Sage
13. All Our Thoughts
14. Come Back Life
4

Åh ja, livealbummet. Et uddøende format i en tid, hvor rocken musikalsk er stagneret og falmet, og hvor dens populærkulturelle dominans er svundet ind. Alligevel bugner koncertaktiviteten og turnévirksomheden, som følge af at det er den største kilde til indtjening for musikindustrien.

Livealbummet er uimodstrideligt knyttet til de grene inden for musikken, der vægtes an på at blive fremført i levende live, om det er af band eller orkester, om det er rock, jazz eller soul, men livealbummet har også haft en vigtig funktion som dokumentation af et bands udtryk og vitalitet på et givent tidspunkt, ligesom det har kunnet formidle en ellers eksklusiv oplevelse videre til alle de folk, der ikke var til stede til den pågældende koncert. Musikkens flygtige natur var trods alt mindre flygtig, når den blev indfanget på bånd.

Det synes dog indlysende, at livealbummet udfases i en tid, hvor du næsten altid kan høre dit yndlingsband – eller dit nye yndlingsband, bevares – lige i nærheden, hvis du bor i en større by.

Tro mod rockens kodeks
Alligevel er der nogle bands, der fortsat holder fast i formatet. Hertil hører den tyske trio Kadavar, hvis populære retrorock siden det første album udkom i 2012 har ramt en særlig nerve hos det danske publikum. Men hvorfor vælger Kadavar at udsende et livealbum i 2018?

Svaret ligger ligefor: Først og fremmest fordi de er et suverænt liveband, hvilket alle, der har overværet bandet live, burde være blevet overbevist om – her på sitet har vi i hvert fald ikke været bange for at lange topkarakter ud ved flere lejligheder – og det fortjener at blive dokumenteret. Men også fordi de som det rocknostalgiske revivalband, de nu er, holder sig stramt til rockens kodeks. Efter deres blot andet studiealbum udgav de  ’Live in Antwerp’ i 2014, og efter to studieplader mere lander nu ’Live in Copenhagen’.

Der er dermed et element af gentagelse over udgivelsen her, men det bør ikke komme som en overraskelse, for Kadavars musik er én lang hyldest til historien og gentagelsen. Det handler blot om at lade sig overgive og svømme hen i bandets 70’er-retrorock, med alt hvad det indebærer af frynser og denim, langt hår og stramtsiddende leopardtrøjer, læder, maskulin poseren og bulen i bukserne, bangeren riff, fuzzeffekter og wah-soloer.

Røget lydtæppe
Men selvom man kender genren og materialet, overrasker ’Live in Copenhagen’ alligevel. For det er imponerende, hvor godt det er lykkedes at indfange lyden og energien fra bandet og koncertrummet. Bevares, der bliver altid justeret og drejet på knapper på liveplader, og sådan er de trods grundmaterialets forskellighed igennem samme manipulationsproces som studiealbum, men ’Live in Copenhagen’ emmer alligevel af en tyk og røget atmosfære, som kun kan opstå i et tætpakket lokale fyldt med dunstende mandearmhuler og tyk luft. Det giver musikken en uigennemtrængelig og ulden lydkvalitet, der lyder, som om man hører koncerten gennem et tæppe. Der er en vis afstand fra kilde til mikrofon, og det er en opfangen af rummet og bandet, der gør koncertoptagelsen indlevende.

Hør blot angrebet på ’Doomsday Machine’, og hvordan bandet groover uimodståeligt sangen igennem, eller hvordan livehittene ’Black Sun’ og ’Living in Your Head’ slanger sig imellem fuzzede jams og stramme riff, og hvor spændingen udholdes og forløses gang på gang, mens forsanger Lupus Lindemann her og der ryger ud af lydbilledet, som han trækker væk fra mikrofonen. Eller hør, hvordan ’Tribulation Nation’ insisterende tonser derudaf, mens den tretten minutter lange ’Purple Sage’ fortsætter ud i et syreinferno, hvor forstærkerne og trommer må kæmpe om opmærksomheden i det fuzzsovsede lydbillede, og hvor lydstyrken giver gradvise udsving i mikrofonens opfangelse af signalet.

Der er også sange fra det seneste album ’Rough Times’ – som vi ikke havde meget pænt at sige om –  men heldigvis er det de tunge og fremdrivende rocknumre frem for albummets mere stille momenter, der bliver luftet i sættet, og det fletter sig dermed fint sammen med det ældre materiale, der bliver fremført med overskud og rutineret vigør.

Det er i den indlevende indkapsling og formidling af bandets livelyd, at ’Live in Copenhagen’ finder sin berettigelse. For ganske vist er Kadavar for det meste et pålideligt band, hvis man skal have sin retrorock i albumform – men det er live, de for alvor brillerer.

Kadavar spiller på Atlas i Aarhus den 30. oktober 2018 med Monolord som support.

OBS: 'Live in Copenhagen' udkommer i en version med to ekstra numre, 'All Our Thoughts' og 'Come Back Life', som ikke har været inkluderet i det tilgængelige promomateriale. Disse numre indgår dermed ikke i bedømmelsen af albummet.