Fornuftigt udspil fra ukendt front
Serbiske The Trigger debuterer på engelsk med en ganske fornuftig omgang Balkan-metal.
2. Don't Feed the Cannibals (ft. Darko Downstroy)
3. Ashes and Bones
4. Kingdom Will Never Come
5. What Have We Become
6. Out of Clay
7. Boom (ft. Marko Manntra)
8. Used Up and Dead
9. Good Dog
10. Happy New Year
11. Reality (ft. Vladimir Lalić & Emir Hot)
12. Abyss
Det er ikke mange serbiske bands, vi får dækket her på redaktionen, men The Trigger er værdige til at blive kigget efter i metalsømmene.
The Trigger fra Beograd har eksisteret siden 2005 og har tidligere udgivet tre albums på serbisk. Bandet hed tilsyneladende bare Trigger men har efterfølgende tilføjet ”The”. Det er formentlig ikke for at fjerne tvivlen om, at det skulle være det gamle melodiske hard rock-band fra New Jersey, der for 40 år siden var at finde på Kiss’ pladeselskab Casablanca. Serberne har formentlig aldrig hørt om dette hengemte band, så risikoen for forveksling burde være til at overse. Men det kan selvfølgelig være i forbindelse med, at bandet nu har fået kontrakt med det vestlige pladeselskab Massacre Records, at ideen er dukket op?
Faktum er altså, at bandet nu er kommet på Massacre Records og i den forbindelse har udgivet det første album på engelsk med titlen ’The Time Of Miracles’. Med den sædvanlige høje journalistiske tilgang, som vi her på redaktionen lægger for dagen, er det imidlertid lykkedes at afdække, at der ikke udelukkende er tale om ny musik fra bandets side. Flere af sangene har været udgivet på serbisk på bandets tidligere albums. Kyniske læsere vil måske konkludere, at der ikke skal mange evner til at konkludere, at ’Boom’ og ’Bum’ samt ’Reality’ og ’Realiti’ naturligvis må være beslægtede, men med stor sproglig indsigt og Google Translate er afdækket, at eksempelvis sangene ’Don’t Feed The Cannibals’, ’Ashes And Bones’, ’Kingdom Will Never Come’ og ’What Have We Become’ har tidligere været udgivet på serbisk.
Varieret stil
Bandets stil er en finurlig blanding af hard rock og heavy metal, hvor små spor af gothic, industrial og progressive elementer sniger sig ind. På den vokale front har bandet sangerinden Milena Branković, som heldigvis ikke er endnu en sopran. Branković har et mørkere og mere dystert udtryk, der klæder musikken ganske godt. Hun er måske ikke en topklasse-vokalist, men det fungerer. Guitarist Dušan Svilokos Đurić skal også fremhæves med både fine riffs og gedigne soli. Resten af bandet består af Petar Popović (bas), Božidar Mladenović (guitar) og Zoran Jović (trommer).
’The Time Of Miracles’ lægger lidt forsigtigt ud med ’Pray’. Sangen har et ganske solidt riff uden dog helt at give en uudslukkeligt førstehåndsindtryk.
Noget bedre bliver det med albummets anden sang ’Don’t Feed The Cannibals’, hvor der skrues op for et rigtigt solidt guitarriff, der understøttes af en traditionelt etnisk lydende guitarharmoni. På sangen gæster en Darko Živković, som synger i et andet serbisk band, Downstroy, på growl.
">
På sangen ‘What Have We Become’ viser The Trigger lidt industrial metal/numetal-inspirationer, hvilket langt henad vejen fungerer.
">
Episk afslutning
Albummet afsluttes med ’Abyss’, som samtidig med over ni minutters spilletid er den længste af albummets 12 sange. På ’Abyss’ kaster The Trigger sig ud et mere progressivt projekt. Det er fortsat båret af et bundsolidt guitarriff, men der er skruet ned for tempoet og Branković lader en mere følt side af sin vokal vise sig i en episk sang, hvor den rå guitar veksler med en uforvrænget guitar. Det er en ganske effektfuld afslutning på et overraskende veludført album.
Det er altid sjovt at opdage bands, som man aldrig havde hørt om før. Ikke mindst når det viser sig, at musikken rent faktisk er overraskende god. The Trigger har med ’The Time Of Miracles’ ikke skabt et mesterværk. Albummet mangler lige dén rigtige gode sang, som vil få lytteren til at hive det frem igen og igen. Men det kan ikke tage fra albummet, at det var en glædelig overraskelse at falde over det.