Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Der skal være noget for alle

Populær
Updated
Der skal være noget for alle
Der skal være noget for alle
Der skal være noget for alle
Der skal være noget for alle
Der skal være noget for alle

Om 3 uger plejer vi vores skrammer og tømmermænd efter en sikkert superfed Copenhell-weekend – Devilution talte med Jeppe, en af arrangørerne, om forberedelser, forbedringer og feststemning.

Kunstner
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen (Copenhell 2010)

Hvordan startede ideen til Copenhell?

– Vi har faktisk haft ideen en del år. Til at starte med måske bare en festival i Danmark, men vi kom hurtigt ind på at det skulle være en metalfestival. Det er vores baggrund – i særdeleshed for mig, og det er det, jeg ved noget om. Idéen har ligget på tegnebrættet i en del år, og så i 2010 – eller det har nok været året før – så tog vi springet: "nu gør vi det, vi skal lave en ambitiøs og seriøs metalfestival i Danmark". Og en stor en selvfølgelig.

Var det så først dér, at I kiggede efter locations, eller var det da Refshaleøen kom i spil, at I for alvor sagde "nu gør vi det!"?

– Vi havde faktisk været rundt om nogle andre locations først rundt omkring i København, men ikke noget som rigtigt fungerede for os, indtil vi fandt Refshaleøen og kom i kontakt med dem derude. Det er født heavy derude!

Helt enig, det mangler ikke noget. Det skulle lige være offentlig transport…

– Ja, det har også været et kritikpunkt fra sidste år, som vi har taget meget seriøst, og som vi har gjort meget for i år.

Har I så nærmest været i gang med planlægning af årets festival fra det tidspunkt, Copenhell lukkede sidste år?

– Ja, det har vi stort set. Ligeså snart man er slut med 2010, så tænker man straks 2011. Og man tænker over, hvad vi gjorde godt, og hvad vi gjorde forkert og evaluerer på det hele. Det starter sådan set, mens det stadig er frisk i erindringen. Så er der lige et par halvdøde måneder derefter, men så starter det så op igen med planlægningen, med at få sat holdet rigtigt op og se på bandene.


VIL VÆRE DANMARKS METALFESTIVAL

Hvordan ser I på konkurrenceelementet, for der er jo andre festivaler både samtidig, men også indenfor nær tidshorisont? Sidste år var der jo Sweden Rock imens, og i år er det jo Metaltown…

– Vi prøver helt sikkert at være en seriøs konkurrent. Ikke sådan at vi prøver at konkurrere mod de andre, vi vil bare gerne være metalfestivalen for Danmark, så man ikke behøver at rejse væk. Selvfølgelig er Wacken og Download på et helt andet plan, det kommer vi aldrig til at konkurrere med, men vi kan lave vores egen festival herhjemme, og som bliver "det man gør", så man ikke behøver tage til eksempelvis Metaltown.

– Man kan jo godt tage til Sweden Rock for det er jo en lidt anden genre, den er mere "cowboystøvlet". Men man behøver ikke tage til Metaltown og ting i det leje. Det er sådan, vi ser på det. Nu er det os fra Livenation, der arrangerer og i København og det svenske Livenation, som arrangerer i Metaltown, så en af grundene, til at vi ligger samtidigt, er også at vi kan booke sammen og på den måde gøre indkøbet lidt mere økonomisk smart.

– Sverige har Metaltown, og Tyskland og England har jo også mange andre mindre festivaler end Wacken og Download, og det er klart, at det er sådan en vi gerne vil være. Bare lidt sejere, haha!

Følger I selv spændt med i, hvad folk skriver på diverse fora, når I offentliggør et nyt navn?

– Det er aldrig rart, hvis folk brokker sig... der vil altid være for og imod. Nu har vi jo låst os fast på metal, og indenfor det er der jo en del, man måske ikke bryder sig om. Jeg tror ikke, at ens hjerte kan ligge lige meget alle steder indenfor fx glam, black, grind, puddel osv. Som metalmenneske tror jeg tit, at man har sin genre.

Måske har man et par bands indenfor hver undergenre, som man kan lide, selvom man måske betegner sig som dødsmetalfreak, og så er det måske svært lige at ramme det ene glamband, den pågældende måske godt ville se…

– Lige præcis, og hvis det så ikke lige er det ene band, vi booker indenfor den genre, så er ens lykke måske ikke lige gjort. Jeg prøver at booke, så vi indenfor metallen som paraply kan komme så langt rundt som overhovedet muligt. Fra den ekstreme black til den anden ende, hvor enderne nu end er. Så der er lidt for enhver smag. Det mener jeg, at vi skal som festival. Vise lidt af det hele. Og så vil der altid være nogle der er sure og skuffede, det kommer man ikke udenom.

Sidste år var der jo også en del skeptikere forud, men resultatet var jo, at de begejstrede beskrivelser af festivalen og dens festlige stemning var klart, klart i overtal, og det kan det måske leve lidt på, hvis man ikke lige er tilfreds med programmet.

–  Selvfølgelig. Og det er også noget, vi bruger enormt meget tid på, at tage alle dybt seriøst uanset om de er til black, død eller glam. Det er deres festival. Der skal ske nogen ting, og det skal være en kæmpefest, og er der et band, man ikke kan lide, så kan man gå ned i Biergarten og drikke bajere eller gå ned i biografen og se en film om blackmetal, eller hvad man nu har lyst til.

Det er jo lidt de ting, man blev præsenteret for sidste år, men har I andre spændende tilføjelser til programmet?

– Nu var det første år sidste år, hvor vi lærte helt utroligt meget. Fx det der med den offentlige transport. Selvom det ligger midt i København er det jo stadig en lille vandring, hvis man ikke har sin cykel med, så det har vi brugt meget tid på at optimere, så der er mere transport derud. Vi har flere madboder. Biergarten holder vi præcis, som det var, fordi det var fedt, haha! Altså konceptet i det, det kan godt være teltet bliver lidt anderledes.

– Men ellers ikke det helt store, biografen kommer også igen i år. Vi laver sådan nogle områder med sømbræt, og armlægning og hvad man nu ellers kan bruge tiden på, når man er fuld og hører heavymetal. Og så tilføjer vi jo en ekstra scene.

Ja, det har vi jo hørt om. Er det sådan en optakt hver dag eller løber det sideløbende?

– Det bliver sideløbende. Vi fikser det ind, så godt vi kan på den plads, vi nu har, og så bygger vi en lille klubscene, som vi bygger op af containere, og så bliver det overdækket. Det bliver sådan en intim, lille ond scene! På de to store scener kan man nå at se alle bandene, men på upcoming-scenen vil programmet overlappe lidt, så hvis man ikke bryder sig om det på de store scener, så kan man gå hen og tonse ud til noget dansk.

Er det fuldstændigt ligegyldigt om det er et band med en enkel demo ude, eller om det er band med et par plader ude, men som måske bare ikke er store nok til de andre scener?

– Ja, vi er sgu meget large omkring det. "Tak Rock!" er ligesom platformen, som udvælgelsespanelet tager fra. Har et band kun lagt én sang ud, men den er fantastisk, så researcher vi nok lidt mere. Og et band med flere plader, men som stadig er i undergrunden, er et ligeså godt bud som alle andre.


RYGTER I OMLØB OG DEN VILDFARNE BUS

I virker ret gode til promotion, og I har måske også et større budget end den "almindelige" arrangør. Men der er også noget, der kommer lidt tilfældigt som eksempelvis den bus, der kørte ind i en kirkegårdsmur og havde en reklame for Copenhell på siden.

– Ja, det var fantastisk! Haha!

Kører I også med "hovsa'er" og placering af rygter, reklame, der kører af sig selv? Fx var der på et metalforum for nylig nogle, der havde klikket på et Livenation banner og set, at der stod Clutch og Panic Cell på programmet.

– Ikke rigtigt, jeg så også den der på Clonemetal, og det kom af en eller anden programmeringsfejl, og jeg hev fat i vores webmaster, sådan "hvad fanden sker der?". Det er en fejl, hvor siden hev noget ind fra vores andre koncerter rundt omkring. Jeg skal ikke kloge mig på det tekniske. Så det er ikke noget vi har plantet, og det bruger vi heller ikke.

– Det der med bussen var jo fantastisk held i uheld pga. faktorerne. Ingen kom til skade, bussen var tom, og så var det en kirkegård, simpelthen fantastisk, det kan ikke blive bedre, haha. En bus, hvor der står Mayhem på, ryger ind i en kirkegård, det er sgu smukt!

– Det vi tænker på i vores markedsføring er, at det skal være metal, det skal holdes indenfor vores miljø. Det er blandt andet det med, at vi beder om få tegnet maskotten af en, der har sat sit præg på den grafiske del af genren. Det er Ed Repka i år, der blandt andet har tegnet Megadeth-ting. Det er sådan, vi tænker markedsføringen.

– Vi har både et genkendeligt logo, Copenhell med N’et i,  og så det her med årets maskot, som på et eller andet plan peger lidt tilbage i metalhistorien.

Er metalpublikummet anderledes at have med at gøre, bl.a. i forhold til forsalg og opførsel?

– Metalpublikummet er lidt afventende og tænker, at man altid kan købe billetten senere, og i kraft af en meget billig billetpris, så tænker folk måske "nå ja, det tager vi derhen af". Over alle genrer er folk dog begyndt at købe billetter senere, medmindre det lige er U2, AC/DC og bands i den liga.

– Hvis man så tager metalpublikummet som koncertpublikum, så er det et meget loyalt publikum, der er nemt at have med at gøre. Sikkerhedsfolkene sidste år var meget, meget overraskede over, at der var så lidt at lave. Det er klart at der opstår lidt skader, når der er mosh-pit, men det ved folk, at der kan ske. Ballade, ulykker og sure folk… der er metalpublikummet nogle af de mest "large" og bedste folk at have med at gøre af alle.

– En "sid-ned-koncert" i Falkonér med et 50+ publikum, der kan jeg love der for, at der er ballade, haha! Der er der brok. Og så er der nogle rap/urban-arrangementer, der kan blive lidt voldelige. Metalpublikummet: det er noget andet, meget rarere. Og er der ballade, er det foran scenen, og så ved folk godt, hvad det drejer sig om.

Jamen, så kan vi nærmest ikke slutte det her interview smukkere af… Er der ellers noget at tilføje til vores læsere?

– Vi glæder os helt vildt meget til det her år, og har fikset op på en række kritikpunkter. Det eneste vi ikke kan gøre så meget ved, er det her med vejret, hehe. Jeg tror og håber på, at vi kommer til at lave en god festival, der tager metallen seriøst, og jeg synes, vi har et rimeligt alsidigt program, hvor jeg også glæder mig til at få syv flere bands på programmet til talentscenen. I biografen viser vi Texas Chainsaw Massacre, og en ny film, der hedder Reykjavik Whale Watching Massacre. Og så har vi Leatherface fra førstnævnte til at præsentere filmene. Det er fandeme også sejt, haha!

Mens du glæder dig til festivalen, kan du jo lige tage et lyt til et af de nye tracks fra Copenhell-aktuelle Morbid Angel: