Danko Jones - True Metal Stage, Wacken Open Air

06-08-2004
4

"You can call me the Mambo King... But you girlfriend calls me baby" Danko Jones, manden der har besluttet sig for ene mand at tage arven op efter Thin Lizzy indtog true metal scenen iført to kæmpe underarms nitte-armbånd, så selv den sorteste nordmand kunne blive munter, for dette show skulle jo foregå på TRUE metal stage ... yeah ! (for ikke at nævne klappen for øjet, som hvis man skal tro på manden selv er kommet efter han har ramt sig selv i øjet... "jerking off"!) Publikum var ikke mødt specielt talrigt op. Det var jo et rock'n'roll band på true metal scenen (?!), men det skulle vise sig, at dette show ikke var helt malplaceret af arrangørene. Den mørkglødede Danko charmerede sig ganske simpelt igennem vores kolde metal hjerter, med en blanding af rock'n'roll og noget man vist nærmest kan kalde for stand-up-rock'n'roll-comedy! I processen fik han så også pisset samtlige blackmetal-pande-bjørns-maling-i hovedet-kids af til den store guldmedalje: "I'm the ONLY true black metal band here .... I was born with a tan!" Den bemærkning bragte megen moro rundt omkring. Sættet var en god blanding af Dankos udgivelser, som heldigvis handler om alt andet end trolle og drager! Her er det tøser, der går fra én, tøser man vil ordne, blowjobs (begge veje), der tæller og selvfølgeligt hvor fedt der er at bo i byen (undskyld, Jylland!). Hvad man ikke umidelbart fanger, men som langsomt gik op for de årvågne var hvor tight bandets tromme/bass konstellation egentlig er. Den er fantastisk, og giver hele platformen til at Danko kan fjolle rundt og kaste one liners af, i et rasende tempo efter behov. Der bliver holdt snor i det hele, bunden ligger solidt på plads og så er det bare at smide charme, rock og humor ind så har man et koncept der holder - ihvertfald for alle os der elsker den tunge rock. Danko dyrkede rocken helt ind til sit inderste, og der er levet med en energi og charme, som simpelthen er uimodståelig. Så fra at være en smule "nå, ja, det er da meget ok, nu hvor vi alligevel stå her med en fadbamse" til at ende med en "Hell Yeah lad, os få nogle flere og feste hele natten!"-koncert må man sige at hvis missionen var at vinde ny fans så lykkedes det i den grad.