TR526207 copy
TR5_0146 copy

Dragen blev slået ihjel og enhjørningen luftet, da Gloryhammer gav et munter indslag med sin catchy power metal fra det ydre rum.

15-06-2022
Peter Troest
4

"Shall we party?" spurgte den relativt nye frontmand i Gloryhammer, kypriotiske Sozos Michael, i dette bands regi bedre kendt som Angus McFife V. Og det skulle vi i den grad. Og bandet slyngede det ikke blot ud som en fast tirade mod publikum, da de adskillige fadøl på scenen ikke blot var til pynt. De blev skam lystigt drukket.

Efter en hyggelig intro til Tom Jones' 'Delilah' så var det første egentlige nummer 'The Siege of Dunkeld (In Hoots We Trust)' noget af en feststarter. Den nye frontmand var glad og smilende og klarede vokalen i ca. samme stil og kvalitet som hans forgænger på det seneste album fra bandet med ophav i Skotland. Spilleglæden syntes stor, og bandet fortsatte fra samme album, med hvad der må kaldes noget af en slagsang i form af 'Gloryhammer'. Komplet med rollespil, hvor Angus McFife V bekæmpede et grønt væsen med sin papmache-hammer, der på ingen måde kan have haft nogen slagkraft, da det var ligeså let som de oppustelige enhjørninger flere festivaldeltagere havde medbragt – nogle sågar toppet med et enhjørningekostume. Men slagkraft havde nummeret derimod. Simpelt, men uhyre effektivt.

Bacon og brikker
Så var vi ligesom i gang, og i det muntre humør blev 'The Land of Unicorns' introduceret – hvis du undrede dig bare en smule over, at enhjørninger blev nævnt uden yderligere kommentar eller bare tænkte "nå ja, det er jo festival. Nogle klæder sig lidt fjollet i den anledning", så vil kendere vide, at Gloryhammer har "noget" med enhjørninger. Og drager. Og jetpacks. Og galakser. Og laser. Og og og fra den fantasifulde historie, som Gloryhammer tidligere har røbet vil dække over hele 21 albums. Introduktionen til nummeret blev givet med en lille hilsen til Danmark, the land of bacon and Lego bricks.

God power metal. God fest
Man kan godt føle, at power metal har svære kår i Danmark, men det er nu ikke et udsagn, der dækker et fuldt og retvisende billede. God power metal har det altid fint her, og når skotterne og den nye McFife i front leverer musikken så catchy, energifyldt og med store smil, så kan man kun lade sig rive med. Og når musikken spiller bedst, så bejler bandet ikke bare til Manowars 'Kings of Metal'-titel, men derimod til at være 'Masters of the Galaxy'. Et nummer som selv ikke-kendere må have lært og gjaldet med på i omkvædet, for det er godt skåret og ligetil heavy metal, i løbet af nummerets knap fire et halvt minuts varighed. Komplet med lækker solo.

Gloryhammer er skabt af Alestorm-frontmand Chris Bowes, og selvom han i hammer-regi tager en rolle bagerst på scenen, så kan han som en sand party-ambassadør også sagtens med sine kumpaner her orkestrere endnu fest. Helt så mange crowdsurfere som, når Alestorm selv spiller, kunne bandet nu ikke klare her, men mindre kunne gøre det. Det var en fornøjelig fest.