5. Grabenlieder
6. Grabenkampf
8. Unterstandsangst
9. The Yankee Division March
Kent Kirkegaard Jensen
5

1. verdenskrig bliver ofte glemt når vi tænker på store konflikter i Europa, som for eksempel den vi ser udfolde sig i Ukraine lige nu. Rædslerne fra 2. verdenskrig er langt bedre skildret, da filmteknologien var blevet noget bedre på de cirka tyve år, der gik fra fløjtet d. 11. november 1918 til 1. september 1939. Men vi må ikke glemme 1. verdenskrig. Hvis vi gør, så har vi Kanonenfieber, der kan få os på bedre tanker.

Har man ikke lige fundet tid til at læse Remarques fantastisk frygtelige mesterværk 'Intet nyt fra Vestfronten' (der i øvrigt er blevet genindspillet (den første filmudgave er fra 1930) af Netflix og har premiere om en måneds tid), som alle andre krigsbøger er en bleg kopi af, så gælder det om at komme i gang. Ellers kan man tage til koncert med Kanonenfieber. Klædt ud som anonyme soldater, knurrer de sig vredt gennem sange som 'Dicke Bertha', 'Die Schlact bei Tannenberg', 'Grabenlieder', der alle er fra debutpladen 'Menschenmühle', samt den afsluttende sang 'The Yankee Division March', hvor publikum både trakteres med dybe basdrøn, der både kan høres og mærkes og sætter tankerne til det tunge artilleri, der buldrede nådesløst over de stakkels soldater, der blev kørt gennem møllen i Den Store Krig, samt guitarer, der skærer sig gennem luften som maskingeværild henover de mudderbelagte og rottebefængte skyttegrave ud for Verdun og Somme.

Scenen er udsmykket med pigtråd og sandsække. Stemningen er ikke til at tage fejl af. Kanonenfieber tager publikum med tilbage til de nådesløse skyttegrave, hvor man sang for at fjerne tankerne fra den rædsel og råddenskab, man stod ansigt til ansigt med i alle døgnets 24 timer. Kun kulsort galgenhumor reddede nogle ganske få fra ikke at blive vanvittige. Denne aften i Aalborg var bare vanvittigt god. Kanonenfieber har et solidt greb om deres instrumenter og forsangeren brøler dygtigt gennem sangene. Tematisk i både tøjvalg, der er uniformer fra 1. verdenskrig og musikalsk udtryk, der med små båndede introer hele tiden gør os opmærksom på det helvede, Kanonenfieber forsøger at genskabe.

Det lykkedes lørdag aften i Aalborg. Når man er en anelse interesseret i (krigs)historie og samtidig nyder black metallens isnende kulde, så hiver Kanonenfieber i alle ens følelser og man efterlades både varm og kold. Det var en fed koncert, hvor der både blev moshet og crowd-surfet. Publikum kunne sangene, hvilket forsangeren anerkendte og kunne lide. Men samtidig var emnet dystert og gravalvorligt. Det sidste var den bitre eftersmag på en aften, der ellers var rigtig god i den time, hvor Kanonenfieber rev publikum på 1000Fryd rundt. Virkelig godt.

Norske Uburen var opvarmning, og de spillede også solid black metal. Uburen har cirka 10 år på bagen og allerede udgivet tre plader. De kom godt forbi alle plader og havde sågar en ny sang 'Usurp the Throne' med fra en kommende plade. De havde nogle spændende rytmemønstre og trioen varmede salen godt og grundigt op. Alt i alt en virkelig god lørdag aften i Aalborg.