7. Living Hellscape
8. Undivided
9. Embrace the Abyss
10. Where Chaos Thrives
Kent Kirkegaard Jensen
4

Mother of All beviste fredag aften på 1000Fryd i Aalborg, at de kan noget med den tekniske dødsmetal, der ofte kan blive en genre, hvor det går mere op i at vise sine evner på instrumenterne end at skrive en fængende sang. Mother of All danser på den line med hver udgivelse og klarede sig over på den anden side på hjemmebanen foran venner, familie og en masse fremmødte.

Først var det dog lige så lokale Chronicle. Hele vejen fra Frederikshavn har vi set disse ungersvende spille på 1000Fryd mere end én gang. De spiller en blanding af black- og thrash-metal og gør det udmærket. Denne aften kom de godt fra start, hvor der var masser af fremmødte og med sig havde de udover en trofast fanskare, også nye numre. De startede ikke overraskende ud med en skæring fra deres seneste plade 'Demonology' fra 2020, men fik så også givet 1000Fryd en smagsprøve på det, der måske rammer gaden her i foråret 2023.

Med sig havde de også deres singler 'Undivided', der blev introduceret som punk samt 'Terrorform', som de har dryppet siden førnævnte plade. Det fik aftenens første rigtige moshpit i gang og til sidst lukkede Chronicle af med en ny sang, der efter sigende skulle blive titelnummeret på deres kommende udgivelse. Vi må se om 'Where Chaos Thrives' rammer din foretrukne streamingtjeneste til maj.

Nyt kommer der også snart fra Mother of All, hvis man skal tro forsanger Martin Haumann, der ligesom Chronicle stammer nordfra. Helt oppe fra Skagen, faktisk. Da de indtager scenen er det for fulde huse. Både unge og gamle er mødt frem udover det trofaste metalpublikum, der nærmest altid sikrer et solidt fremmøde på 1000Fryd. Haumann og hans dygtige musikere omkring sig slår tonen an og leverer fra start et vellydende produkt, der fanger publikum med det samme.

Mother of All udsendte i 2021 debutpladen 'Age of the Solipsist' og lagde ud med et par numre derfra. Derefter inviterede Haumann en ungersvend på scenen, der skulle hyldes for at have været ophavsmand til et af de riffs, der var at finde i næste sang. 'Hypocrisy: Weaponized' hedder den og den er helt ny. Det er tydeligt, at Mother of All med deres nye materiale fortsætter i den progressive ende af den tekniske dødsmetal. Det er både teknisk på et højt niveau og har præcis den snert af melodi der gør, at alle kan være med.

Den ene guitarist var i hopla og formåede at komme præcis så meget udover scenekanten sammen med forsangeren, at publikum nærmest blev suget med op. Mother of All havde under hele koncerten en god interaktion med de fremmødte, og de nye numre såsom 'The Stars Already Faded' tyder på, at der også vil være masser af stemning og melodi på den kommende plade.

Til sidst begav bandet sig dog helt tilbage til rødderne, hvor der blev spillet numre som 'Secular Assault', 'Effigy of Regret' og 'Victimless Crime' fra deres første EP'er. En god blanding af nyt og helt gammelt, der lige præcis gjorde fredagens koncert god.