Smittende spilleglæde
Smittende spilleglæde
Smittende spilleglæde

Essence var det andet af to regulære metalbands i forbindelse med Roskildes egen opvarmning, og det var en fest serveret som thrash metal, der blev skudt af fra scenen.

27-06-2011
5

Mandag aften stod der fire knægte på den lille Pavilion-scene, der var eneste åbne scene under Roskilde Festivalens opvarmningsshows. Klokken havde sneget sig hen ad 22 – et tidspunkt, som velsagtens kunne retfærdiggøre, at kalde Essence for dagens hovednavn, men det jyske band, inkl. et stk. nordmand, efter bassist Nefer har helliget sig The Burning, gik ydmygt til opgaven.

Essence har været på tour med Vader rundt i Europa, og selvom ynglingene allerede har skabt sig meget omtale herhjemme takket være en fin plade og udmærkede live-shows, så virkede det bare som om, at touren havde modnet bandet. I hvert betød regnestykket, at et styk tændt og ekstatisk band lagt sammen med et oplagt publikum, der var klar til at moshe lidt rundt til noget thrash metal, gav et sublimt facit.

Det kan godt være, at der var momenter i showet, hvor man tænkte "har jeg ikke dette på min 'Ride the Lightning'-skive?". Eller tilsvarende tanke om Kreator og Slayer. Sidstnævnte blev da også hyldet med et friskt cover af 'Raining Blood'. Noget der fluks gav respons hos publikum, som ikke havde fået nok i Essences egne hits som 'Blood Culture', hvor Atlas på bassen ingen problemer havde med sangens signatur-intro med bastapping.

En glød og et smil

Drengene har tidligere udtalt, at man kan komme langt med et smil, og den varme modtagelse fra publikum gjorde også at smilet ikke kunne fjernes og gløden i øjnene blev tændt som lyn. Når frontmand Lasse hurtigt turde sige, at dette var det foreløbige højdepunkt i karrieren, så var der nok noget om det. Der var i høj grad tale om et styrket band, der nu kan fokusere på at udvikle sin stil, så den får lidt flere særlige kendetegn, så folk ikke er i tvivl om, at det er Essence fra mother-fucking-Danmark, når et nummer høres.

Men denne aften betød originalitet ikke noget: det var saft og kraft i en stærk lyd med et fint lysshow, og et band, som virkelig forstod, at gejle sit publikum op. En svær opgave: for det at skabe en fest – eller bygge ovenpå den fest publikum allerede er i gang med – er en kunst, som Essence klarede så flot, at koncerten kan kaldes en slags gennembrud for bandet.

Tjek Essence ud fra Roskilde Festivalen her: