Solid opvarmning
Solid opvarmning

Essence gjorde det de skulle; varmede publikum op før hovednavnet gik på. De viste ungdommelighedens energi og tro på sig selv.

01-10-2010
Jacob Dinesen - The Rock 2010
3

De unge og håbefulde gutter fra bandet Essence skulle varme op for Mercenary denne efterårskolde aften i oktober måned. Jeg talte forud for koncerten med forsanger Lasse Skov, der var begejstret for forrige aftens koncert på The Rock i København. Han havde givet den fuld gas den aften, men lovede at han ville give mindst lige så meget energi denne aften.

Og energi er præcis hvad Essence har. De har gåpåmod og vilje. Det var klart fra første færd. De åbnede ballet med deres genrejsning af thrash-genren og fortsatte således i en god halv time. Tydeligt inspireret af blandt andre. Metallica og Kreator fyrede de op under publikum og fik godt fat i dem. Trods det, at de kun har en EP ude, havde de alligevel en trofast skare helt oppe foran, der headbangede sig gennem det spontant valgte repertoire, der bl.a. inkluderede 'Pestilence'. For sætliste var der vist ikke noget af. "Vi tog den bare på dagsformen og improviserede", var Lasses kommentar.

Musikalsk er truppen ved at være godt sammentømret. Guitarspillet er fint fra begge guitarister, og bassisten lirede en lille solo af midt i showet og så kunne de ellers sætte i 'Shades of Black', der har fået premiere på DR's P3, og som vil være at finde på deres debutplade. Afslutningsnummeret 'Lost in Violence' er efterhånden en kending i Essences liveshow, og den har præcis det, der skal til for at lukke ned. Et godt omkvæd publikum kan synge med på og en god afslutning.

Essence spillede godt og var i godt selskab i det lokale miljø med familie, venner og det publikum, der har set dem vokse. Fremtiden ser lys ud for bandet, der de næste måneder kan annoncere flere spændende ting. Lyden på Studenterhuset denne aften var ikke helt optimal og lydmixet kunne have været bedre, men energien, musikkundskaberne og viljen mangler ingenting. Det skal nok blive rigtig godt.