Assimilator
Best Served Cold
Abominable
Atomic Winter
4

Spiller Frozen Soul dødsmetal eller hardcore?

Det er sandsynligvis flest point at hente hvis der svares dødsmetal, for selvom de pletvis låner fra hardcoregenren, samt at det er sjovt at fortælle dødsmetallere at deres yndlingsband spiller hardcore, og at der til deres shows også rigtig nok er samme slags energi i pitten – og derfor kan skrives ind i samme nyere trend som ‘200 Stab Wounds’, ‘KRUELTY’ og f.eks ‘Creeping Death’ – er der ingen tvivl om bandets musikalske rødder og inspiration i OSDM. Tonstung klassisk dødsmetal direkte ud af Texas. En stat der i de sidste åringer igen er begyndt at gøre sig bemærket på metalfronten med en hel række spændende bands i “The New Wave of Texas Death Metal” som Haserot, Kryptik Mutation, Tribal Gaze, Fleshrot, Kombat, Paingiver, Creeping Death og altså Frozen Soul ikke mindst.

Det er gået hurtigt for Frozen Soul. Demoen ‘Encased in Ice’ isede gaderne til i undergrunden i året inden coronaen og allerede i 2021 får bandet udgivet debuten ‘Crypt of Ice’ på Century Media Records. Et album der overordnede set, og med rette, fik enormt positiv omtale. Både hos de erfarne som kunne høre bandets endog meget tydelige inspiration i klassisk dødsmetal som Bolt Thrower, men samtidig også hos et yngre publikum der måske blev draget af hardcore-energien og bandets intense shows.

Nu er turen kommet til opfølgeren ‘Glacial Domination’ der udgives i rette tid inden bandet gæster Danmark for første gang til august hvor de spiller på ‘Prime Fest 2023’.

FrozenSoulPic

Iskold texansk intensitet
Spændt sele eller ej, piskesmæld er uundgåeligt når ‘Invincible Tormentor’ rammer lytterens ører og som en pludseligt faldende istap på rareste vis smadrer sig gennem kraniet. Det er koldt, læskende og går hurtigt. Men ikke kun, for som vi kender bandet, er der altid gjort plads til de langsomme og super tunge, skærpende stykker stump vold, der opsummerende skærer pointen ud i is, skulle man være kommet i tvivl om tyngden, og tid til et par åndedræt eller to er nu også rart efter sådan en opvågning. Frozen Soul er sådan et slags band, hvis tekster man kan vælge at forstå overfladiske og som de er – og eventuelt kategorisere i kassen med “klassiske dødsmetal-emner”, men ligesom på pladens andet nummer ‘Arsenal of War’ også kan forstås lidt dybere. Forsanger Chad Green mistede sidste år sin bror til misbrug, og nummeret er tilegnet ham. Et motiverende, energisk og kampklart dødsmetalnummer perfekt at drage i krig til, hvad end man måtte kæmpe med. Eller mod.

Med ‘Death and Glory’ og ‘Morbid Effigy’ (som John Gallagher fra Dying Fetus medvirker på) mindes vi om bandets karakteristiske lyd med super fede riffs og tunge breakdowns inden der fløjtes af med ‘Annihilation’ som pause. Den brilliante darkwave-producer Gost er hevet ind til at stå for albummets synths og ‘Annihilation’ er netop den slags – en retrospektiv og samtidig futuristisk omgang mørke tangenter som stemningsskabende intermezzo på gamle billedrør. En tendens man med selvsikkerhed kan kalde for tidstypisk disse år. Ethvert sejt dødsmetalalbum skal have en dosis af det  – lidt som da det sidst i 90'erne nærmest var utænkeligt ikke at have lydsamples fra gamle film som intro. Titelnummeret ‘Glacial Domination’ står, med sit langsommere tempo, for pladens letteste nummer og har nærmest “Amon Amarth-vibes” i sin poppede simplicitet. Hvad der til gengæld med sikkerhed bliver en fast del af sætlisten er nummeret ‘Frozen Soul’, der i sit hitpotientiale både er tungt og samtidig har godt med melodi i sig inden det brydes i et breakdown. Det er god sangskrivning, og det er tydeligt at bandet på ‘Glacial Domination’ har intensiveret sig selv og deres lyd. At riffene er en tak bedre, et hak tungere, har lidt mere melodi eller simpelthen bare er blevet kogt mere ind og dermed er blevet mere koncentrerede. Man kan sagtens beskylde Frozen Soul for at lyde lidt som fortidens kæmper, for det gør de jo på den måde at inspirationen er tydelig. De er både en hyldest og et nyt “take”. Men samtidig har Frozen Soul også en karakteristisk lyd – man er aldrig i tvivl. Sandt og selvmodsigende. Frozen Soul lyder som Frozen Soul, og det lyder fedt. Også her på ‘Glacial Domination’.

Denne perfektionering af egen lyd opleves også på ‘Assimilator’ og ‘Best Served Cold’ der hver især, og flere gange, lægger godt op til “stankface” på lytteren mens nakken med sikkerhed trænes. Her kunne pladen nu sagtens have været sluttet, men ind fra siden kommer den melodiøse ‘Abominable’ som let kunne have været skrevet til Memoriam, men som dog er noget tungere og heldigvis går vi da heller ikke glip af pladens sidste nummer ‘Atomic Winter’, der byder på modbydelig tyngde og beskidte breakdowns endnu en gang.

Et band i bedre form
Med ‘Glacial Domination’ har Frozen Soul intensiveret deres lyd. Der er mere “punch”, mere tyngde og bedre sangskrivning. En forbedret og koncentreret form. Det er simpelt og samtidig allerhelvedes fedt og medrivende, trods en let gennemskuelig skabelon. Man skal være meget lidt vild med dødsmetal for ikke at nikke med, og der kommer med sikkerhed armbøjninger i pitten til august.