Dramatisk ufarligt
PopulærSirenia gør meget rigtigt, men vægter vokalen alt for højt i forhold til resten af musikken.
2. "Fallen Angel"
3. "All My Dreams"
4. "This Darkness"
5. "The Twilight in Your Eyes"
6. "Winter Land"
7. "A Seaside Serenade"
8. "Darkened Days to Come"
9. "Coming Down"
10. "This Lonely Lake"
11. "Fading Star"
12. "The Enigma of Life"
I virkeligheden er en grov stramning at kalde Sirenia for et band – bag det gemmer sig norske Morten Veland og spanske Ailyn, der tager sig af vokalen. Resten, det vil sige keyboards, guitars, bas og også en del vokal, er i hænder og mund på sidstnævnte.
Duoen, som har fået hjælp af venner til kor og strygere, klatrer rundt i gotisk metal med power metal som en værdig medvirkende, og både død og lignende hårde genrer på gæsteoptræden. Det sker naturligt og legende, og er afgjort det som Sirenia (eller Morten Veland, som har skrevet alt) gør bedst. Skift mellem bulder og bragen fra det norske fjelde bliver enkelt erobret af lange melodiske passager fra den sydlandske skønsanger.
Fyldig iberisk skønhed i midten
Således ingen problemer – håndværket, stilsikkerheden, produktionen og alt det grundlæggende er sådan set i orden.
Men det bekymrende ufarligt. Ailyn har en bedårende stemme, og den får hun lov til at bruge i en sådan grad, at den fuldstændigt bortfører fokus. Når musikken ringer ud, er det tilbageværende de lyse toner. Næsten glemt er keyboardfills, strygerarrangementer, klaversoloer og vigtigst af alt: Alt det grumme som berettiger til en anmeldelse i et metaltidsskrift.
Det skal ikke forstås sådan, at resten fejler noget eller er ligegyldigt. Der er masser af kvalitet i 'The Enigma of Life', som helhed, masser af melodi, storslåede elementer – musikken får bare ikke opmærksomhed nok, fordi vokalen skal have så meget plads. Og det tørrer albummet ud på.