Necromania
Hear The Sirens Scream...
The Reaper
Wicked Caresses
Mourning Of The Magicians
4

Electric Wizard skulle i 2012 have givet koncert i Den Grå Hal på Christiania. Den blev dog aldrig til noget. Forhandlingerne mellem den danske booker og bandet fra Dorset i Sydengland var efter sigende ellers så godt som på plads, da kontrakten pludselig blev udfordret. Skulle Electric Wizard lægge vejen forbi Christiania, krævede guitarist og sanger Jus Oborn, at Fristaden skulle tapetseres med plakater med teksten "Legalize Drugs And Murder". Pusher Street, Månefiskeren, Woodstock, Nemoland. Plakaten, der var en promotionplakat for en ny ep, skulle klistres op alle steder, og forhandlingsviljen var ikke til stede. Ingen plakater, ingen koncert. Kontrakten blev ikke underskrevet, og koncerten faldt til jorden.

Det er ikke svært at spå om, hvilken shitstorm blandt både pushere og politikere, det havde ført med sig, hvis bookeren rent faktisk havde handlet efter dette promotionultimatum, der i øvrigt står i diametral modsætning til den politik om ingen hårde stoffer, som Christiania har opereret efter siden junkblokaden i 1979. Men nu er det jo Electric Wizard, vi taler om, for hvem døden, stoffer og simple, men uhyre effektfulde, musikalske voldshandlinger synes at have været selve eksistensgrundlaget lige siden bandets begyndelse for snart 25 år siden.

At opfatte verden som en ynkelig skueplads for alting, der er perverst og depraveret, er i høj, fordærvet kurs også på bandets niende album, 'Wizard Bloody Wizard'. Førstesinglen fra pladen, 'See You in Hell', handler netop om mord og stoffer og åbner pladen tungt og overlegent slesk. Når Electric Wizard ofte bliver kategoriseret som et af verdens tungeste bands, er det en floskel, der rent faktisk giver mening. Oborn har i interviews sagt, det at spille tung heavy metal i bund og grund er det, som det handler om. Endelig et ambitionsniveau, der er til at forstå. Sådan har det altid været for Jus Oborns band. Derfor kommer det heller ikke som en overraskelse, at de med 'See You In Hell' har lavet et af de tungere åbningsnumre i længere tid. Det, der glædeligt overrasker, ikke bare på 'See You In Hell', men på den nye plade i det hele taget, er, hvordan, Electric Wizard denne gang bruger deres tunge muskler.

Mens teksterne på 'Wizard Bloody Wizard' akkurat er lige så depraverede, som de var på bandets forrige plade, den helt igennem ondskabsfulde 'Time to Die', er der musikalsk set en herlig udspekuleret, tilbagelænet stil over de nye numre. Hvor 'Time to Die' var skadefro på grænsen til det usømmelige, da er der helt overordnet nu en anderledes feeling over numrene. Med 'Wizard Bloody Wizard' har The Wiz med andre ord lavet deres mest åbenlyse retroplade til dato. Det her er Electric Wizard, når de vender tilbage til metalmusikkens rødder, uden at de i øvrigt giver slip på deres karismatiske, kvalmende foragt for den omverden, de lever med nu og her. Så kan man med rette indvende, at Electric Wizard jo altid har suget til sig af de rødder, som metalmusikken udspringer af. Electric Wizard har dog aldrig lydt så 70'er-inspirerede, som de gør her. Det gælder både pladens riffs og dens produktion, at den har 70'erne written all over.

Når de med 'Wizard Bloody Wizard' nu igen sender en direkte hyldest til Black Sabbath og kongerne af metalriffet, så er der en mening med pladens elendige tongue in cheek-titel. Mens doom metal over det seneste årti på flere måder synes at være blevet en ufarlig, moderne throwback-pastiche på genren, er Electric Wizard bandet over dem alle, der igen gør den relevant. Det har de succes med, fordi de igen gør genren ikke bare farlig, men direkte forstyrrende, men også fordi de denne gang er interesseret i at skrive pissegode sange. Electric Wizard har vist aldrig har været så kanylespidse og så præcise, som de er på denne nye udgivelse, og det klæder dem.