6. Fit For a King
7. Worlds Apart
8. Through the Eyes of Gods
9. I'll Never Get Out This World Alive
10. To Eternal Night
2

Entombed A.D. blev dannet, da forsanger Lars Göran Petrov blev uenig med guitarist Alex Hellid om brugen af navnet Entombed. Det historiske dødsmetalband, der blev dannet som Nihilist og blev et af de bands, der kom svensk dødsmetal på verdenskortet, gik således til Hellid, men denne har ikke rigtig gjort brug af det siden. Entombed A.D. derimod blev LG Petrovs nye band i 2014, og de udsendte samme år debutpladen ’Back to the Front’. Et par år senere fulgte de den op med ’Dead Dawn’, og her i 2019 er de så klar med den tredje plade ’Bowels of Earth’.

Lars Göran Petrov synger da også stadig, som kom vokalen helt nede fra tarmene. Blev man forelsket i hans vokal i halvfemserne, går man ikke helt galt med hverken Entombed A.D. eller den nye plade. For det er stadig gode, gamle Entombed, der spiller. Det er stadig Nico Elgstrand på guitar og Olle Dahlstedt på trommer, præcis som det var i Entombed, før Petrov og Hellid blev uenige. Eneste forskel er, at Entombed A.D. nu har taget brasilianske Guilherme Miranda med fast i besætningen. Han kom med omkring indspilningen til ’Dead Dawn’ og er nu officielt med på sin første Entombed A.D.-plade. Som LG Petrov siger:

”Vi har fået vores brasilianske ven, Guilherme, med i bandet på guitar, og det har vi fået en masse energi fra. Denne indspilning har været mere fokuseret. Vi har forsøgt at holde det simpelt, men trods alt med en tanke bag alt, vi foretager os. Der var ingen stress overhovedet. Vi indspillede trommerne i ét studie og resten et meget lille sted. Jeg vil ikke engang kalde det et studie, da det bare var optageinstrumenter, trommer og forstærkere, men det fungerede. Man behøver ikke bruge tre måneder i et stort studie længere. Så vi brugte fire i et lille studie i stedet!”

Til at hjælpe med at skrue på knapperne har Entombed A.D. brugt Jacob Helner, der også producerer for Rammstein. Det er medvirkende til, at man ikke er i tvivl om, hvilket band man lytter til. ’Bowels of Earth’ lyder som klassisk Entombed. Pladen lyder godt og er måske endda næsten for finpoleret i forhold til det musikalske udtryk, Entombed har været kendt for gennem årene. Der er ikke så meget punk tilbage, og det, vi står med på ’Bowels of Earth’, er vitterlig rendyrket dødsmetal. Det ved de også godt selv, og som forsangeren siger:

”Vi har forsøgt at fokusere på guitarlyden, så det er nyt og spændende, men stadig old-school og med den følelse af de gamle HM-2 distortionpedaler. Så det er tilbage til rødderne, men med nye blomster, haha.”

Humoren er intakt hos LG Petrov, der også for nylig barslede med en ny plade med sit projekt Firespawn.  Petrovs reference til distortionpedalen fortjener en forklaring, da det netop var Entombed og senere At the Gates, der var med til at gøre en helt særlig guitarlyd kendetegnende for svensk dødsmetal. Der er ingen præmie for at gætte, hvilken effektpedal man brugte på deres respektive debut- og gennembrudsplader.

Hør åbningsnummeret ’Torment Remains’ her:

’Bowels of Earth’ når dog ikke samme højder, som de klassiske bands nåede i halvfemserne. Det er godt, svensk håndværk med sydamerikansk flair, men ikke meget mere end det. Nummeret ’Fit For a King’ har været ude i et års tid og er med på pladen, men det står hverken frem som pladens bedste eller værste nummer. Den er bare et nummer i rækken af mange tilforladelige dødsmetalsange, der alle, på nær den slæbende og melodiske afsluttende skæring ’To Eternal Night’, ligner hinanden.

Skal man have ja-hatten på, så kan man rose Entombed A.D. for ikke at fravige en formel, der har fungeret i flere årtier. Er man på jagt efter et friskt pust til dødsmetalgenren, så er dette ikke det band, du leder efter. Og svaret på hvorfor kommer LG Petrov selv med:

”Vi har spillet et hav af festivaler i år, og vi tager på turne når pladen udkommer. Vi arbejder på det hele lige nu, og når vi kommer ud på landevejen, så spiller vi og indspiller nok endnu et album. Det stopper aldrig! Vi nyder det virkelig. Når vi mødes i en hyrevogn på vej mod lufthavnen og får et par øl, så er vi en flok glade gutter.”

Kan man nøjes med de ambitioner, så er Entombed A.D. det band, du leder efter. Og de kigger forbi Vega i København fredag d. 1. november, hvor de har danske Baest med som support.

Hør ’Elimination’ her: