7. Bleed
8. Gods & Kings
9. Monophobia
10. Neckwood
11. Woman
4

Både alt og intet er på samme tid nyt for Siamese der stadig er en sekstet, som da de sidste år udgav 'BREATHE:SEE:MOVE' og før det, i 2011, debutalbummet 'We Are The Sound' via Target og Mighty Music.

Bandet er bedre kendt som  Siamese Fighting Fish, under hvilket navn de i en årrække har promoveret sig, men nu med brat ophør. Dette med god grund, for hvor en dør lukkes åbnes en ny og for Siameses vedkommende i et samarbejde med det nyopstartede management Arrowman Music, forkortet bandnavn og en klokkeklar musikalsk retning.

'Siamese' er et varmt og bestemt farvel til de hårdere rockriffs og en momentvis hardcoreinspireret vokal og dermed også et fremtidigt farvel til Devilutions profil, der er centreret om hård rock og heavy metal. Siamese spiller ikke længere alene progressiv rock (som vi skrev om den første plade) eller rock som på den næste. På Devilution mangler vi nu slet og ret betegnelsen pop (i enkelte tilfælde i den mere rockede gænge) for at favne det talentfulde band, der har skåret ind til benet og med nærværende album åbenbarer en skarp målrettethed i alle aspekter.

Man kan gå så langt som til at sige, at de i forretningsøjemed har gjort alt det rigtige. Og som køber, hvad enten det er booking, distribution eller bare som musiklytter, kan man ikke forlange ret meget mere. Siamese har en erfaren promoter i forsanger Mirza Radonija, der tidligere har lagt mange kræfter i Newborn Music (der bl.a. fik øjnene op for Black Book Lodge, inden de blev det nye sort) og Target blandt flere. Erfaringen fra musikbranchen fornemmes tydeligt i alle aspekter af produktet 'Siamese'.

Så hvad er nyt?

For det første har Mighty Music og Siamese sagt farvel til hinanden. Bandet er gået indie for, måske, at kunne sætte alle punktummer i beslutningerne selv, og denne gang er der ikke en snert af hverken metalcore eller hardrock på musikfronten, så parterne er musikalsk set også vokset fra hinanden.

Siamese trækker stadig på det svulstigt symfoniske, og alt er lagt i niveauer, der ikke stikker for meget ud, så hvad der kunne tendere til at skurre, skramle og i det hele taget skræmme mainstreamlytteren væk, er fjernet fra mix og musik. Bevidst. Tilbage er en fængende, energisk og melodisk velskabt spire, som Siamese med lidt rygvind kan få til at vokse sig stor.

Prioriteringen er et klogt træk, der baner en decideret Autobahn til den verden, Siamese nu stiler efter at entrere. Verden, bogstavlig talt, og en verden, der i musikbranchen sågar kan være lidt mønt i. Helt kendetegnende er de medrivende og letgenkendelige omkvæd, der alligevel er deres helt egne og med Siameses fine fornemmelse for det progressive – som nemlig er helt ved det gamle, hvis lytteren kender bandet – som ofte også er præget af et legesygt keyboard, uptempo og offbeats.

Dog så meget, at det ind i mellem bliver lige funky nok, som i 'Ordinary', der gør Siamese til en forsinket og benløs udgave af Danseorkestret anno 2015, og teksterne bevæger sig her og i det hele taget i de naive hjerte/smerte-rim. Nummeret 'Pictures', der følger efter miseren, kan med sit catchy riff til gengæld bære de simple tekster, der favnes af ingenlunde simple vokalfraseringer, og albummet vokser sig i generelt større i anden halvdel.

Enkelte numre springer alligevel særdeles positivt i ørerne i starten af pladen, først på ’Tomorrow Never Dies' samt 'Advice To A Son', der hiver titlen hjem for albummets bedste omkvæd, og som i modsætning til enkelte andre numre er alt andet end ordinær pop. Episke 'Bleed' er også et af albummets bedste og lyder som en regulær boybandballade. Dette sagt som en ros og i betragtning af hvilket spor bandet er på vej ud ad.

Og tilbage til de banale tekster. For på samme tid synes alle ord at være skrevet og sunget med indtagende ærlighed blandet med forsangerens hjerteblod i det lytteværdige projekt, der forhåbentlig vil bane en farbar og spændende vej for Siamese, der med nærværende album i den grad er modne til radiopublikummet.

'Siamese' er i det hele taget et inderligt album for de, der kan lide den lette tilgang til dansabel og alligevel rytmisk varierende musik. Benarbejdet er gjort, så tilbage er kun at sige held og lykke til et tydeligt defineret band med en klar kurs indstillet på kompasset.

I lørdags holdt Siamese releaseparty på Bremen Teater i København, og albumudgivelsen pfølges af et tætpakket turnéprogram, der kommer hele Danmark rundt. Se datoerne her.