7. Fire To Your Flag
8. I.E.D.
9. Dust Into Darkness
10. Twelve Labors
11. Forbidden Fire
2

Det kan ikke undgås, at der stiftes venskaber på tværs af bands gennem årene, når man turnerer sammen, hilser på hinanden på festivaler og støder ind i hinanden i pladestudierne. Derfor ses det i ny og næ, at folk i deres fritid finder sammen for at få et kreativt afløb, som de måske ikke helt har muligheden for i det band, der er deres primære fokus.

Sådan er det højst sandsynligt, at bandet Killer Be Killed er opstået. Ifølge pressematerialet var det Max Cavalera, som er kendt for sin fortid i Sepultura og som nu er frontmand i Soulfly og Cavalera Conspiracy, der slog pjalterne sammen med Greg Puciato fra The Dillinger Escape Plan. De kastede nogle demoer sammen og rekrutterede så trommeslager Dave Elitch, der tidligere har spillet i The Mars Volta, og rundede det af med at hente bassist Troy Sanders fra Mastodon ind i folden. Så har man fire mennesker, der i den grad har lært håndværket, og som ved, hvad der kræves for at skabe musik.

Her kan du høre de to første numre på pladen:

Det er der blevet en plade med 11 sange på ud af. Alle, på nær Dave Elitch er forsangere, hvilket betyder at vokalopgaven deles mellem de tre øksesvingere, der hver især bringer deres stil med ind på pladen. Sjovt nok fungerer det faktisk ganske udmærket. Det gør, at sangene er afvekslende at høre på og giver pladen noget kulør. Pladen er af samme årsag også en pose blandede bolsjer, da der er alt lige fra melodisk til det hårde thrash og industrial. På nummeret 'Curb Crusher' lyder de endda en smule som Fear Factory. Så der er mange elementer i spil på Killer Be Killeds selvtitlede debutplade. Der er ingen tvivl om, at her har alle bidraget i sangskrivningsprocessen.

For et pladeselskab er det lækkert at kunne hive sådan et band ud af skabet, idet det på forhånd er sikret et godt udgangspunkt alene pga. medlemmernes fortid i andre bands. Nuclear Blast gnider sig derfor sikkert i hænderne. Ikke mindst fordi pladen egentlig indeholder noget ganske udmærket musik. Desværre er pladen nok også glemt ret hurtigt igen. For mens man har gjort noget ud af produktionen, så er det vanskeligt at se, hvordan Killer Be Killed nogensinde skulle blive et fuldtidsprojekt for de involverede musikere.

Radiostationerne, der spiller metal i USA, vil nok snart begynde at spille nogle af numrene, for der er en god portion radiovenlige omkvæd, og værterne har så rigeligt med navne, de kan kaste om sig med når de introducerer sangene. Pladeselskabets våde drøm. Udfordringen bliver, at få det til at blive mere end en teknisk kompetent døgnflue. Soulfly, Mastodon og The Dillinger Escape Plan har alle deres kalendere, der er fyldt med pladeindspilninger, turnéer osv. Hvor passer Killer Be Killed ind der? Nuvel. Pladen er ganske udmærket. Solidt metal med fokus på gode omkvæd. Men er der plads til dem? Vi får se.

Her kan du høre et af numrene, 'I.E.D.' der netop har et godt, radiovenligt omkvæd, noget kant i vokalen og en guitar, der nok skal få dem i radioen.