16. Breed To Breathe
17. When All Is Said And Done
18. Nazi Punks Fuck Off
19. Siege Of Power
20. Adversarial/Copulating Snakes
4

Napalm Death har været på Aalborg Metal Festival flere gange. De var der allerede i 2003, hvor de var hovednavn, og så var de også forbi Studenterhuset i 2010 og 2013. Det var med andre ord fjerde omgang, fordi Napalm Death var en del af den Deathcrusher-pakke, som arrangørerne havde sikret sig som hovednavne lørdag.

De gik på scenen præcis 20.30, og det var med en tyndere udgave af Barney Greenway, end vi tidligere har set. Han var ikke just tyk før, så det var helt tydeligt, at der var sket noget rent vægtmæssigt. Energimæssigt var der dog ikke skåret noget som helst fra. Her var Barney stadig den samme, uregerlige størrelse, som han har været, siden han kom i front for Napalm Death tilbage i 1989.

Med sig har han sin makker på bas, Shane Embury, og Dany Herrera sidder solidt bag gryderne. Sammen former de to bagkæden i Napalm Death. Ude i front plejer de at have Mitch Harris med, men på denne turne gør de brug af John Cooke, der blandt andet er kendt fra Corrupt Moral Altar. Cooke er en god ven af bandet og vikarierer for Harris, der er ude af bandet på ubestemt tid på grund af sygdom i den nærmeste familie.

Napalm Death giver Aalborg et los i den politiske røv med deres ustyrlige grindcore og starter med introen fra den nye plade, hvorefter de går direkte videre i 'Silence Is Deafening', og inden vi ved af det, er de i gang med 'On the Brink of Extinction'. For Napalm Death er ikke kendt for at lave lange sange. Da de når helt tilbage til det gamle materiale fra 'Scum'-pladen, der starter med netop sangen af samme navn, så går det hurtigt. 'Life?' varer 43 sekunder efterfulgt af 'The Kill', der varer 20 sekunder. 'Deceiver' varer 29 sekunder og rundes af med 'You Suffer', der varer præcis 1,316 sekunder. Så på halvandet minut når Napalm Death at spille fire numre for publikum på Aalborg Metal Festival.

Helt så hurtigt går det ikke i sidste halvdel af koncerten, hvor de igen bevæger sig frit rundt i bagkataloget og får afdækket så mange fronter, som det nu er muligt, når man kun har én time at spille i og har udgivet 16 plader. Barney er præcis, som han plejer at være, og serverer naturligvis nogle velmente, politiske one-liners til publikum, der, præcis som det plejer, blot handler om at tænke sig godt om, behandle andre ordentligt og så ellers skråle så højt til Dead Kennedys-coveret af 'Nazi Punks Fuck Off', at man ikke har stemmebånd tilbage til resten af november måned.

Faktisk nåede de også at improvisere en anelse, da de fik kastet 'When All Is Said and Done' ind undervejs. Det var ikke planlagt på forhånd, men en fan var standhaftig, ville gerne høre den, og Napalm Death forkælede så Aalborg med denne lille perle. En hektisk time i selskab med Barney, der svedte omtrent lige så meget, som den pakkede sal gjorde. Alle var ganske godt tilfredse med det.