2. Damage Case
3. Stay Clean
4. Metropolis
5. Over the Top
6. The Chase Is Better Than the Catch
1

I lang tid gik vi og troede, at koncerten med Motörhead på Wacken Open Air 2013 ville blive aflyst på et eller andet tidspunkt. I løbet af foråret kom nyhederne, om at Lemmy var røget på sygehuset og skulle igennem nogle prøver m.v. Så aflyste de senere alle deres koncerter i Europa over sommeren, og det var her på redaktionen forventet, at Wacken naturligvis var en del af den plan.

Det var den ikke. Lemmy har åbenbart sat foden ned og insisteret på ikke at skuffe de mange tusinde fans, der var på pladsen. Så selvom han ikke var helt klar, fik han alligevel overbevist resten af lejren om, at de skulle flyve til Tyskland og spille en enkelt koncert. Det er her filmen knækker for undertegnede. At der ikke er læger, managere, venner, familie, bandmedlemmer eller andre, der har sat foden i døren og nægtet Lemmy det show, er for mig at se helt uforståeligt. Bevares, ingen kunne forudse, at der fredag på Wacken ville være 30-35 grader i skyggen, ingen skyer og nærmest ingen vind og derfor en utrolig varme, som de fleste havde det ret svært med. Men alligevel. Det var en risiko, der var unødvendig at tage.

Showet var da også en farce. Lemmy havde problemer med at holde sig oprejst og var tydeligt påvirket af situationen. Allerede fra start havde han problemer med at synge og spille samtidig. Han lignede en astmatiker, der havde været ude at løbe en alt for lang tur. Han kæmpede sig bravt igennem en håndfuld numre, men så måtte han også strække våben og overgive sig.

Han blev fragtet væk fra scenen og ifølge pålidelige rygter røg han i en ambulance og blev hurtigt kørt væk fra området. Heldigvis kunne flere kilder senere om lørdagen meddele, at Lemmy efter omstændighederne havde det godt, men var blevet overrasket over hvor varmt det reelt var hele fredag. Havde der kun været 20-25 grader, som det var tilfældet lørdag, kunne han måske lige akkurat have gennemført showet i nogenlunde form. Men fredagens vejr var altså for meget for en Lemmy, der stadig ikke er kommet sig helt over forårets indlæggelse.

Og her er det, at det kedelige aspekt ved rock'n'roll og fest hele natten kommer ind. For det slører ens evne til at være realistisk og vide, hvornår kroppen har brug for hvile og restitution. Herfra skal der lyde en opfordring til Lemmy om at blive liggende i hængekøjen, nyde sommeren og lave så lidt som overhovedet muligt. Slappe så meget af, at det er lige før, han skider i bukserne. For vi har mistet nok ikoner de seneste år af forskellige årsager. Lemmy er én af de personer, der gerne må holde banneret højt og blive hos os i mange år endnu. Han er godt nok 67 år gammel, men der burde være mange år i ham endnu. Skulle det betyde, at koncertaktiviteten må skæres ned betragteligt, så er det prisen. For den livsstil har et prisskilt, og der skal betales ved kasse 1. Lad os håbe, at han kommer i gang med afdragene, før fogeden med leen kommer og afkræver hele beløbet på én gang!

Hvis du følger dette link til NDR, kan du se en del af Motörheads koncert fra Wacken. Lemmy er tydeligvis ikke helt på toppen.