5. The Silent Life
6. Clean
7. MORE?
8. Episode
9. Where Owls Know My Name
4

Faces of Death turnéen ramte omsider Stengade 30, og trods udskiftninger i line-up og corona blev det endelig aftenen, hvor Rivers of Nihil m.fl. kunne give de danske fans af teknisk dødsmetal en opvisning i genren. Det blev det da også, trods alt.

Aftenen startede med Harbinger, der er typisk deathcore og ikke gør noget specielt med det. Inferi var også på det jævne, mens Allegaeon og særligt Fallujah var gode. Sidstnævntes guitarist med 'Stay Queer as Fuck' på spaden gjorde indtryk.

Det var dog klart hovednavnet, der trak denne aften. Amerikanske Rivers of Nihil henrykkede mange sidste år med 'The Work', som vi også gav topkarakter. Nu kom de omsider til Danmark og spillede sange derfra. Publikum var da også med på noderne lige da introen til det store nummer 'The Void From Which No Sound Escapes' gik igang, og der var nærmest fællessang fra første vers.

Desværre kunne man ikke altid høre forsanger Adam Biggs, da en lidt for engageret fan hev mikrofonstativet væk. Det blev bestemt ikke bedre af, at en crowdsurfer landede på scenen og sparkede strømforsyningen i stykker, så der ikke var lyd fra hverken mikrofon eller bas. Tumpen stod komatøst og så på, at Biggs forsøgte at genskabe forbindelsen. Biggs tog selv affære og skubbede fyren væk fra scenen så koncerten kunne fortsætte.

Heldigvis kørte Rivers of Nihil videre. De spillede 'A Home' fra den forrige 'Where Owls Know My Name' og 'Sand Baptism' fra 'Monarchy' gik også rent hjem. Blandt publikum var der en klar overvægt af ægte fans af bandet, der i den grad sørgede for, at bandet følte sig hjemme og velkomne. Særligt lyd fra guitar og bas gik rent igennem, mens trommerne var både skarpe, hurtige og store. Man kunne godt høre, at de har turneret en del og ved hvor de har hinanden.

Kun vokalen hænger en smule i mixet. Det er en skam for Rivers of Nihil, at deres forsanger Jake Dieffenbach desværre har måtte forlade bandet. For selvom bassist Adam Biggs jo er den, der skriver materialet og teksterne, så kunne man godt høre, at han lidt mangler den saft og kraft, Dieffenbach har i sin vokal. Han fik dog god hjælp af trommesalger Jared Klein, men det var ikke helt på niveau med deres kunnen på instrumenterne denne onsdag aften på Stengade.

Publikum gav også rigelig opbakning og skrålede med på 'MORE?' og det hele kogte over, da guitarist Brody Uttley tog en tur ned i moshpitten med guitaren og headbangede med publikum midt i 'Episode'. Det hele kulminerede naturligvis, da de lukkede og slukkede med titelnummeret 'Where Owls Know My Name' fra 2018-pladen, og nærmest samtlige i salen skrålede med fra start til slut. En passende afslutning på en times koncert med Rivers of Nihil, der med deres progressive og jazzede udgave af teknisk dødsmetal lægger afstand til de fleste andre bands i genren. De tør udfordre genren på en innovativ og vellydende måde og onsdag aften midt i København fik en udvalgt skare lov at opleve det på tætteste hold. For Stengade er en intim kulisse, og med en total udsolgt koncert kunne det godt tyde på, at Rivers of Nihil er klar til at indtage Pumpehuset og/eller Voxhall næste gang, de gæster disse breddegrader.

Indtil da vil vi lade uglen og arbejdet snurre i anlægget!