04_TR5_1070 copy 2
14_TR5_1618 copy 2
17_TR5_2414 copy 2
18_TR5_2201 copy 2
21_TR5_1906 copy 2
20_TR5_2514 copy 2

Baest er stadig et godt og stilsikkert liveband, også selvom vi har ventet halvandet års tid på koncerten. Det kan hverken corona eller anmelderens generelle uoplagthed og irriterende selvmedlidenhed ændre på.

08-10-2021
3

Aftenens koncert har været meget længe undervejs, faktisk så længe at både jeg og mine følgesvende (m/k) alle har været til Baest koncert i ventetiden, men sådan er det jo, når der kommer et par pandemi-bølger i vejen. Jeg er desværre også blevet småsyg, men jeg har jo billetten, og så skal den også bruges - og Baest plejer jo altid at levere varen live i en sådan grad at jeg altid gerne vil til koncert med dem, selvom jeg egentlig ikke hører pladerne til hverdag.

Ikke at der er noget galt med pladerne, altså. Faktisk er det rigtigt fine plader for den type dødsmetal (som man kan læse her, hvis man på en eller anden måde har misset den nyeste plade), men Baests helt store force er bare klart som liveband. Så mine forventninger til aftenens koncert er ganske høje, ikke mindst på grund af den lange ventetid. Baest skuffer da heller ikke, selvom jeg ærligt talt ikke har den fedeste aften.

På den ene side er jeg træt og småsløj, på den anden side er lyden ikke specielt god (i hvert fald ikke hvor vi står), og på den tredje side ender vi med at stå et sted hvor folk hele tiden bare skal rende frem og tilbage, skubbe, spilde øl, komme med upassende kommentarer, smides ud af personalet og så videre, og så videre. Det er med andre ord ikke det ideelle sted at nyde en koncert, men der er ganske fyldt til den udsolgte koncert, så vi har ikke så mange andre muligheder, da Baest først går i gang. De kører deres sæt igennem med vanlig tæft og energi - og det smitter bestemt af på den del af publikum, der faktisk er kommet for at høre musikken. Det nye album bliver spillet i sin helhed og glider ubesværet ned hos publikum, ligesom et par af de "gamle" også får en tur i manegen. Faktisk er publikum så glade at ét ekstranummer ikke kan gøre det. Alt i alt er der ingen tvivl om at Baest er og bliver en velsmurt maskine indenfor den forholdsvis lettilgængelige, men stadig aggressive og oplagt dødsmetalliske, dødsmetal.

Opvarmninge var denne aften Mass Worship, som jeg ærligt talt ikke har ret meget pænt at sige om. Jeg tror retfærdigvis lyden arbejder imod dem, da guitarerne ikke går særligt klart igennem, men de har ganske meget af dét, jeg ikke ret godt kan lide ved metal: irriterende monotone vocal patterns, mangel på dynamik i numrene (udover breakdowns hist og her), ikke rigtigt nogen standout riffs og generelt mere fokus på "heaviness" end på sangskriveri. Som sagt er lyden ikke ret god, så det er muligt jeg overser nuancerne i musikken, men jeg er umiddelbart heller ikke overbevist af de studietracks jeg har hørt. Men nuvel, smag og behag er som bekendt forskellig og det lader til at publikum generelt tager godt imod bandet.

Til bandets forsvar, bliver de reelt tvunget til et lidt statisk udtryk på scenen, da størstedelen af scenepladsen optages af deres og Beasts trommesæt, hvilket naturligvis begrænser deres muligheder for at bevæge sig rundt og tilføre liveshowet energi på den måde.

I sidste ende må man sige, at uanset min egen uoplagthed og (noget af) publikums båtnakkethed, så leverer begge bands efter alt at dømme præcis hvad de kom for at levere - og jeg møder helt sikkert også op næste gang Baest spiller (der sørger jeg bare for at stå bedre og være mere veloplagt).