7. Tengil
8. Reign of Osman
9. Epidemic Skeleton

10. Lunatic of God's Creation
Kent Kirkegaard Jensen
3

Det tunge grundstof Thorium er radioaktivt og stadig en flygtig størrelse indenfor energipolitikken. Det kan i sig selv ikke bruges til en atomreaktor, men bliver det bestrålet med neutroner, omdannes thorium til en særdeles potent uran-variation, der dog har vist sig vanskelig at gøre rentabel. Det mystiske grundstof, der er opkaldt efter tordenguden Thor, har også lagt navn til et dansk dødsmetalband, hvor der flygtigt er kommet nogle plader gennem snart 20 år.

Den seneste, ’Blasphemy Awakes’ fra 2018. er omdrejningspunktet for koncerten på Aalborg Metal Festival. I hvert fald musikalsk, da halvdelen af sangene stammer fra den plade. Der spilles også tre sange fra ’Feral Creation’ fra 2008 og et par enkelte fra debutpladen. Kunstnerisk er det forsanger Michael Andersen, der trækker opmærksomheden. Som vi har set tidligere i år på både Beta i København, i Randers til Midwinter Meltdown og i Næstved, så kan forsangeren sin historie. Ikke så mærkeligt, da hans nebengesjæft er som pladeselskabschef for Mighty Music.

Denne aften i Aalborg krydres sangene også med små anekdoter, såvel over som under bæltestedet. Der er også de historiske, hvor det bliver sagt, at sangen ’Crest for War, der er åbningsnummeret fra debutpladen ’Ocean of Blasphemy’, er indspillet i Grieghallen i Norge. Samme sted som Burzum og Emperor har indspillet vigtige værker.

Og historiedelen er mindst lige så medrivende og underholdende, som den har været de andre gange, vi har oplevet Thorium. Deres dødsmetal, der lyder som svenskerne lavede den i halvfemserne, fejler heller ikke noget. Det er klassisk dødsmetal, som genrens fans kan genkende og lide. Overskuddet er tilstede, og bassist og guitarist giver hinanden en hjælpene hånd på ’Tengil’ i en sådan grad, at forsanger Michael Andersen tørt konstaterer, at han da ikke håber, de to skal dele hotelværelse senere på aftenen.

Som veteran i faget er det besnærende at trække lidt på de oplevelser, ungdommen ikke har haft mulighed for at være med i. Således prales der lidt med koncerter i Aalborg i 1996 og deres tidligere optræden på Aalborg Metal Festival tilbage i 2007.

Der sendes også stikpiller til legendariske Deicide, der gav et brag af en koncert på samme festival i 2005. Glen Benton var plørefuld qua lidt for meget Jägermeister backstage med Dawn of Demise før koncerten og kom således til at introducere samme nummer et par gange eller tre. Læs om eskapaden i vores interview med Deicide fra backstage, mens det skete. Det var ufrivilligt morsomt, og Glen Benton reagerede da heller ikke positivt på, at han var blevet så snalret og måtte irettesættes af guitaristerne Jack Owen og salige Ralph Santolla flere gange.

Anekdoten fortælles selvfølgelig, fordi Thorium slutter koncerten af med ’Lunatic of God’s Creation’, som de lavede et cover af på førnævnte debutplade. Den har de for vane at slutte af med, og Aalborg blev ikke snydt. Men hvis man vil drille Deicide og kalde forsangeren Bent Glemsom, så må man selv holde sin sti ren og udføre sangen bedre, end selvsamme mobbeoffer gjorde i 2005. Sangen blev nemlig fremført for langsomt, for tungt og for sløset, så selvom man er nærmest født og opvokset med den sang, så var den vanskelig at genkende, hvis ikke lige det var fordi man stadig kan teksterne udenad.  Det kan I gøre meget bedre, Thorium!

Overordnet gav Thorium dog en medrivende og underholdende koncert.