RF'14: Tysk nervepirring
RF'14: Tysk nervepirring

Stuttgart-trioen Die Nerven fik omsat deres had til deres hjemby i et medrivende og energisk post punk-show, som publikum lørdag på Pavilion formentlig sent vil glemme.

05-07-2014
4

Tyske Die Nerven var for Devilution et fuldstændig ubeskrevet blad, men bandet har efter sigende en god håndfuld udgivelser af forskellig art på samvittigheden med ‘Fun’ (2014) som den seneste.

Bandet spiller efter eget udsagn “Super-Mathrock-Progressive-Jazz-Lo-Fi-No-Indie-No-Wave-Post-Music-Trash-Noize-Hardcore-Punk UND GOA! aber vor allem Super-Mathrock-Progressive-Jazz-Lo-Fi-No-Indie-No-Wave-Post-Music-Trash-Noize-Hardcore-Punk”. En noget indviklet og selvironisk betegnelse for en i realiteten ret enkel og lettilgængelig musik, men stadig musik, der kravlede ind under huden og fik en til at danse i takt. Et fra først færd herligt bekendtskab. At det så oven i købet var tysksproget musik, der gav genlyd af Stuttgarts grå beton, gjorde bare det hele endnu mere autentisk.

Ikke bare musikken var enkel og trimmet for fedt. Deres stage setup var tillige skåret ind til benet og samlet tæt sammen mod midten af scenen og så ved første øjekast ikke særlig imponerende ud op imod de svulstige metalopsætninger, man af og til er løbet ind i. Men ville være malplaceret for Die Nerven.

Undervejs blev der sendt en tifo med det tyske flag, der kom til at fylde det halve telt ud fra scenen, hvilket syntes at henrykke publikum. Der var i det hele taget noget i luften denne lørdag, og det var, som om der skete noget fortryllende omkring Pavilion kl. 21 og godt en time frem. Blandingen af et velspillende post punk-band, der gav smæk for skillingen; et relativt sparsomt publikum, der dog var mere end klar på at feste; Gutter Island-baren, der serverede store White Russians; en flok dejlige venner og veninder at se koncerten med og så selvfølgelig sol og sommer udvirkede festivallens hidtidige højdepunkt.

For en mere “tekstnær” anmeldelse af Die Nervens koncert henvises til Gaffas anmeldelse ved Finn P. Madsen.