Undergrunden truer med at bryde igennem
Undergrunden truer med at bryde igennem

De unge knægte i Essence fra Hjørring viser, at dansk thrash er sikret en god fremtid.

07-11-2009
Kent Kirkegaard Jensen
4

Essence fik den skumle opgave at starte lørdagens tunge program op til Aalborg Metal Festival 2009. For nogle unge knægte fra Hjørring i Nordjylland kunne en sådan opgave virke svær, eftersom festivalen efterhånden har nået internationale dimensioner. Alligevel kløede de upåvirket på, og Essence vandt en klokkeklar pointsejr, da de startede ud med meget svagt fremmøde, men kunne tælle over 100 tilskuere da de gik fra scenen en halv time senere.

Med en enkelt selvudgivet EP i bagagen er Essence stadig et relativt uskrevet blad i dansk metal, men efter udgivelsen af netop 'Art in Imperfection' og efterfølgende gigs med bl.a. Artillery er de så småt begyndt at lave små bølgeskvulp i andedammen. Det var derfor helt i ånden for AMF og Nordic Rock Booking at lade Essence lyse op på scenen til dette års udgave af festivalen. De unge, lokale helte skal have chancen, og Essence tog den og brugte den til deres fordel.

For med gode sange som 'Living in a Dream', 'Aggressive Attack' og 'Lost in Violence' viste de, at thrash ikke er en død genre, men at ungdommen står klar til at prøve at løfte den tonstunge arv, som så mange legendariske bands snart efterlader sig. Frontmand Lasse Skovs sceneoptræden viser da også med al tydelighed, at han har trukket inspiration fra mægtige James Hetfield.

Under koncerten blev der råbt ud til publikum, og de fik sågar et lille kor med sig under en af sangene, og det var her folk begyndte at kigge ind, og så blev de hængende i salen. Essence fik simpelt hen overvundet et dovent publikum der lige skulle have de sidste promiller ud af håret fra aftenen og natten før.

Jeg stod og vurderede drengene mens Franz Hellboss fra Illdisposed kom ind i salen. Han stillede sig op ved siden af mig og sagde så "Dem kommer vi til at se mere til", hvortil jeg bare nikkede og samtykkede i stilhed. For Franz har ret. Essence er et navn vi nok skal lære at kende. Hvis de får nogle shows på rygraden og, kryds fingrene venner!, får udsendt en debutplade, så skal de bare hænge i, holde kreativiteten og gejsten vedlige.

Koncerten på Studenterhuset var i hvert fald 30 velfungerende minutter. Fuld blæs på hele tiden med vild thrash, de tunge hooks og riffs og så ellers nogle velplacerede soli for at fuldende paletten. Jeg skal undlade at lave alt for mange sammenligninger med dette og hint band, da det vil være at smage på den forbudne frugt lidt for tidligt. Hybris er så dum en ting at blive taget i, så jeg vil lade det være op til Essence selv, og deres publikum, at vise vejen frem for thrash anno 2009 og fremover.