25-06-2021
1. Your Grave Becomes A Garden
2. Ache
3. Shadows With Teeth
4. Another World
4

Nogle bands fremstår som et sammenkog af forskellige indflydelseskilder. I nogle tilfælde bliver det en ligegyldig pastiche, men i andre bliver det som en fuldendt fond, hvor kraften fra de enkelte elementer smelter sammen og bliver noget større og bedre. Når det fungerer godt, bliver resultatet sublimt, som det gjorde hos Wretched Empires. Hvor førnævnte gjorde det på black metal-fronten, gør Hellish Forms arkitektduo det som Hellish Form. Bag navnet står Willow Ryan, mest kendt fra industrialdoomerne Body Void, og Jacob Lee fra Keeper.

‘Remains’ er anden udgivelse fra gruppen, men den første der fremstår rigtig helstøbt. Tidligere har det været lidt mere famlende og lidt mindre sammenhængende. Her står ‘Remains’ i stærk kontrast.

Frit valg på alle hylder
Netop inspirationskilderne er interessante, for der bliver taget fra mange sider. Det er ikke længere nyskabende at spille The Cure-covers, hvis det nogensinde egentlig var det, men ikke desto mindre informerer det os lidt om, hvilken retning bandet peger i. At det nummer, de har valgt at give deres tolkning på, så er ‘The Funeral Party’, et relativt deep cut, gør det noget mere interessant end de adskillige covers af den ellers fremragende ‘A Forest’.

‘Remains’ består dog af fire egne kompositioner, der over 44 minutter når hele vejen rundt om genren fra det tungeste til det mildeste. Fra første færd er grundtonen lagt. Den mørke, rumlende lyd ligger som et konstant tæppe under musikken, der slår stemningen hårdt an.

Med en side fra Coughs drejebog, kører 'Your Grave Becomes A Garden' i krydsfeltet mellem det melankolske og det hadske, og den måde sangen udtrykker både længsel og rædsel er ekstremt effektiv.  Det er helt tydeligt, at Ryan og Lee har masser af erfaring fra deres respektive bands og formår at skabe en fuldendt atmosfære.

Inspirationen fra Cough er tydelig, og man føler sig fra tid til anden hensat til det snart elleve år gamle album ‘Ritual Abuse’. På samme måde peger den noget kortere ‘Ache’ hen mod The Angelic Process med sin ekstra lodne forvrængning og den bittersøde stemning, der kun forstærkes af den definerende synth, der sine steder simpelthen erstatter guitaren.

Synthen er også det mest tydelige skel i forhold til Ryans andet band, Body Void. Hvor dette er en opvisning i makaber ækelhed, er Hellish Form i langt højere grad emotivt og menneskeligt. ‘Remains’ handler meget tydeligt om følelser, men det handler også om at tage alt det, man kan bruge fra sine inspirationskilder, som udover førnævnte Cough, The Angelic Process og The Cure og snildt kunne forestilles at rumme navne som Earth, Swallow The Sun, og i særdeleshed på albumafslutteren, den lange, drømmende 'Another World', melodisk og atmosfærisk shoegaze à la Alcest og Jesu.

Hellish Forms lægger sig et spritnyt sted på det større doom-verdenskort, og med sine myriader af inspirationer og små finesser er det klart værd at besøge.