7. Fear Attracts the Fearless
8. The Solution
9. Vengeance is Mine
10. You Wish
11. I Always Knew
2

Detest blev kendt i Danmark, da de i 1994 udgav 'Dorval', der i den grad var en stærk plade, og bandet kunne måle sig direkte op mod de andre mastodonter i dansk dødsmetal som Konkhra og Illdisposed i halvfemserne. Så gik bandet i hi i et kvart århundrede, og nu er de tilbage med 'We Will Get What We Deserve'. En velproduceret dødsmetalplade, der dog ikke rammer fortidens høje niveau, og derfor bliver til det, der i klicheernes overdrev ofte er blevet kaldt den svære toer.

For hvad skete der egentlig med Detest efter den kæmpe succes med 'Dorval'? Det satte Devilution sig for at finde ud af tilbage i 2010, hvor vi interviewede guitarist John Petersen. Her sætter han ord på, hvad der gik galt, og hvorfor der dengang aldrig kom en opfølger og hvad deres største successer var.

Skru så tiden et par år frem, for John Petersen er også manden, der genrejser Detest. Det betyder, at bandet i 2014 kan stå på Kill-Town Death Fest og give en gendannelseskoncert. Året efter er de på Metal Magic i Fredericia, denne gang med en kvindelig forsanger, og det bliver lidt historien om Detest og John Petersen, der bruger de næste år på at finde et stabilt line-up på samtlige pladser udover den guitar, han alle dage har taget sig af. Det kulminerer i 2019, hvor de udgiver EP'en 'A Moment of Love', som vores anmelder dengang var svært begejstret for.

Så rammer corona ikke bare Detest, men hele Danmark og resten af verden. Der bliver derfor tid til at sidde derhjemme og skrive sange, og her ved udgangen af 2021 er Detest så omsider klar med opfølgeren til 'Dorval'. Den har fået titlen 'We Will Get What We Deserve', og spørgsmålet er så om Detest og deres fans får det, de fortjener?

Det starter stærkt ud med en udmærket, dramatisk intro og videre i et af pladens stærkere numre 'The Process of Doom Is On', der titelmæssigt passer ganske godt ind i pandemiens tidsånd. Og det ruller da også godt med et solidt groove på 'Start All Over', hvor den nye forsanger, Simon Springborg får growlet godt igennem. Vokalen er klassisk dødsmetal, præcis ligesom musikken er det. På den måde får fans præcis det, de forventer af Detest.

Med en spilletid på 45 minutter og 11 skæringer får man masser af velproduceret dødsmetal. Italienske Marco Angioni, der bor i Danmark, er en meget brugt producer indenfor dansk metal og der er god luft i lyden, masser af plads til både rytme- og leadguitarist, mens trommerne er vel afstemte. Det er da også den erfarne Danni Jelsgaard, der sidder bag kedlerne, som vi kender fra bl.a. Svartsot og Satanic Assault Division. Eneste lille aber dabei er måske netop førnævnte vokal, der sommetider føles ensformig.

Heri ligger også pladens indbyggede svaghed. Der er masser af riffs, gedigen dødsmetal og gode effekter som Star Wars-introen til 'Fear Attracts the Fearless'. Men sangene ligner hinanden, og der mangler ligesom de nakkebrækkende momenter, der får lytteren til at huske en enkelt sang eller pladen for noget særligt. Det bliver derfor en svær toer, der heldigvis melder Detest tilbage på den danske dødsmetalscene, men aldrig når helt op på den store klinge rent musikalsk.