6. Higher Than Heaven
7. Christ & Combat
8. Sanctus Dominus
9. Sacramental Sister
10. All You Can Bleed
2

I princippet kunne Powerwolf godt havde begå en rigtig god plade med ’Blessed and Possesed’ – ikke sådan en topscorer, men en mere end hæderlig plade proppet med knytnæve-i-luften-fremkaldende skæringer. Sådan kommer det nok ikke til at gå for tyskerne med det både let uforståelige og fede navn.

Powerwolf har ellers et solidt tag i enkle, episke melodier med dramatisk klang og alligevel masser af metallisk lyd, men de har også en meget irriterende evne til at gøre det overdrevet bastant og fortænkt. Der er intet overraskende, og det er lutter tomt bulder, som eksekveres i ét væk – helt uden charme og indhold. Hvert et omkvæd skal absolut køres lige i fjæset på lytteren med stort råbekor, simple one-liners og alt for lidt tro på, at man kan skrive en rigtig og udfordrende melodi. Det virker, men ikke meget mere end første gang, før man løber træt i forudsigelige gentagelser.

Det klæder heller ikke selv de udmærkede riffs, der er at finde på ’Blessed and Possesed’, at lyden er så finpoleret, at det rå forsvinder i effektsovs og perfekt indspilning, men i stedet for muligvis grundløst at beskylde dem for det ene og det andet studietrick, er det nok kun på sin plads at konstatere, at produktionen ikke formår at få noget nær det optimale ud af Powerwolf.

Trods de mange kritikpunkter efterlades man alligevel med følelsen af, at de godt kunne have fået et bedre resultat, hvis de havde gjort sig umage og formået at udvikle hele grundideen om, hvad Powerwolf er for en størrelse. Lige nu lyder de umådeligt meget som Sabaton tilsat en lille knivspids latinsk ævl fra Ghost – og i en ringere udgave af begge bands.