04. Demon Of The Deep
05. House Of 1000 Voices
06. Dead Angel
07. Clouds Of Dementia
08. My Funeral Dreams
5

Det her er en lektion i, hvordan man med helt simple virkemidler kan skabe et helt fantastisk produkt. Svenskerne, der kan kaldes konger af doom metal, er ude med gud ved hvilket album. Lettere er det at tælle til, at det andet album med Robert Lowe fra Solitude Aeternus på vokal – og hvilken vokal. Candlemass har opnået kultstatus for nogle af sine skiver, som Messiahs specielle vokal gjorde unik, men for fanden hvor gør Robert det bare godt på den her skive.

Albummet er perfekt til mange ting. Er man for eksempel lige startet med at spille guitar, er det et oplagt album at starte med at prøve at lytte af. Der sker ikke så fandens meget, og mange af riffs’ne er typisk enten tone-for-tone på 1 og 3 i takten eller blot power-akkord. Men hver enkel tone passer super ind uden at være den mest oplagte og forventede tone. Skævt bliver det dog heller ikke, bare dystert af helvede til. Så simpelt kan det gøres, ikke en masse hurtigt teknisk gejl, som kun lyder tight fordi der findes pro-tools.

Det her er så svinetungt og mørkt på grund af velskrevne, gennemtænkte sange og en lækker produktion. Samtidig er det utrolig catchy pga. de fængende melankolske vokalmelodier Robert har hevet frem. Og ja, riffs’ne er simple, men de rykker! Aldrig har man hørt så fede overgange fra noget slæbende tungt til delvist up-tempo klassisk heavy rock riffs. Der skal ikke nævnes nogle numre frem for andre, for alle 8 numre holder en utrolig høj standard, og har hver sine højdepunkter.

Den forrige skive ”King of the Grey Islands” var habil og god. Den her er fremragende og har allerede vundet en vigtig plads i mit sorte hjerte.