Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Bohemian Iron Queen

Populær
Updated
Bohemian Iron Queen
Den britiske trio Muse er mange ting, herunder specielle metalfusioner, som det høres på superværket "Black Holes & Revelations". Hvad er nu det? Endnu en Radiohead-klon? Den britiske trio Muse har efterhånden udgivet albums siden 1999. Undertegnede var en af de hurtige, der forudså og kunne høre fra starten, at dette band ville blive til noget stort, og dets koncert på Roskilde Festivalen i 2000 var ligeledes en stor fornøjelse.

Muse kombinerer elektronisk musik med tung metal. Anført af guitarekvilibristen og manden, hvis vokal er skyld i Radiohead-sammenligningerne: Matt Bellamy.

Siden det første album og den første koncert på Roskilde (de gæstede også festivalen i 2004), er der gået seks-syv år, og nu er bandets fjerde opus så på gaden. Med forrige album, ”Absolution”, fik amerikanerne endelig øjnene op for Muse, ikke mindst på grund af den hidsigt onde, metalliske single, ”Stockholm Syndrome”.

Samtidig måtte alle metalhoveder fra Matt Heafy (Trivium) til Charlie Benante (Anthrax) bøje sig i støvet, og erklære sig som storfans. Derfor må det også være på sin plads med en lille ”notits” om dette album her i Heavyjam.


Dance-rock og dødsmetal

Med det samme skal det skrives, at dette er Muse’s til dato bedste og mest formfuldendte album; alt passer perfekt sammen, og går op i en højere enhed, som det kun er tilfældet for ægte konceptalbums.

Det her er et klart skridt fremad i forhold til ”Absolution”, som var en ufokuseret affære, der ikke levede op til det eksperimenterende andet album, ”Origin of Symmetry”. Men dette album er samtidig også det mest poppede, bandet nogensinde har udgivet.

Førstesinglen, ”Supermassive Black Hole”, er en vellykket parodi på den britiske ”dance-rock”, der lyder som en parring af Franz Ferdinand og Madonna. MEN, inden der går for meget dance i den, skal ”Assassin” nævnes. Den er dette albums svar på ”Stockholm Syndrome” med det metalliske riff, og perfektionistiske bas- og trommespil fra Chris Wolstenholme og Dominic Howard.

”Map of the Problematique” og ”Exo-Politics” fortsætter den groovy stil, mens man kan slappe af til ballader som ”Soldier’s Poem”, ”Hoodoo”, ”Invincible” eller den mariachi-inspirerede ”City of Delusion”.


Altoverskyggende afslutning

Det altoverskyggende hovednummer på albummet, og også den mest interessante sag (når dette e-zine nu engang fokuserer på hævi mædl og RÅK!) er og bliver dog det afsluttende nummer, ”Knights of Cydonia”.

Det er en suveræn, episk afslutning på et i forvejen mere end værdigt album, og er samtidig inspirationskilden til det sære cover, designet af Storm Thorgerson (bedst kendt for at være manden bag Pink Floyd’s ”Dark Side of the Moon”, men har også designet covers for AC/DC, Led Zeppelin, Dream Theater, Mars Volta og Audioslave).

Første halvdel af nummeret er pumpende discometal, men så er det, at Muse bryder ud i noget, der bedst kan beskrives som en overjordisk blanding af det fede fra ”Bohemian Rhapsody” og Iron Maiden’s galopperende heavy, når den er bedst! Det er obligatorisk lytning, det her!

Gør dig selv den tjeneste, at tjekke dette album ud. Du vil ikke fortryde. Også selvom du måske normalt synes at Matt Bellamy’s Thom Yorke-stemme er en tand for fimset.

Kunstner
Titel
Black Holes & Revelations
Karakter
4