Unworthy
Blinded
Whispers
The Darkest Embrace
Mark of Rot
4

Det er efterhånden svært at komme i nærheden af en dansk ’core-udgivelse, uden Chris Kreutzfeldt har haft en finger med i spillet; som producer, eller med et riff eller to. Unseen Faith, Ghost Iris og Møl er få af mange danske bands, der har fået en hånd af den talentfulde producer og tidligere Scarred by Beauty-bassist. Så meget desto mere interessant er det, at vi endelig får en fuldlængde udgivelse fra Cabal, hvor Kreutzfeldt ikke kun sidder bag knapperne, men også spiller guitar.

Cabal fik stor opmærksomhed, da kvintetten i 2016 ep-debuterede med ’Purge’. En brutal debut, bestående af 5 potente deathcore-numre, der trak på inspiration fra såvel den progressive genre og black-metallen. En kompetent udgivelse, med vægt på et kompakt, ekstremt dystert og ubehageligt lydbillede. Det fokus er fastholdt på kvintettens fuldlængde-debut, ’Mark of Rot’.

’Mark of Rot’ er på mange måder en videreførelse af ’Purge’. Musikalsk er der stadig primært tale om ekstremt tung og til tider markant langsom, djentet deathcore, med diverse referencer til andre genrer. Thy Art Is Murder på sløvende medicin influeret af prog-/black-metal. En dansk pendant til det svenske band Vildhjarta. Specielt de atmosfæriske og melodiske elementer, der hyppigt udgør basis for den tunge deathcore, skaber associationer til det norske band.

’Blackened Soil’ eksemplificerer på bedste vis den kombination. Ud over at være et af pladens bedste numre, lykkes det for alvor kvintetten, at skabe den stemning og det univers, der er essensen af Cabal. De dystre, ildevarslende riffs og samples, der brydes af tordnende tung, djentede guitar. Hertil biddrager Andreas Bjulver Paarups vokalarbejde i høj grad til at skabe alsidighed. Den flotte vekslen mellem tung og svulstig deathcore-growl og aggressiv, nihilistisk hardcore-råb, giver nummeret ekstra kant. Det er højt niveau og et godt eksempel på hvorfor Cabal har fået, og får, stor opmærksomhed inden for ’core-kredse. Herhjemme som i udlandet.

At danskerne har fået CJ McMahon fra netop Thy Art Is Murder med på gæstevokal, på den halv-okkulte ’Nothingness’, er endnu et signal om at Cabal skal tages alvorligt. ’Mark of Rot’ er ikke en hyggeudgivelse, skabt for at tilfredsstille den mindre del af den danske befolkning, der er til genren. Som ’Blackened Soil’ lykkedes det på ’Nothingness’ at skabe en rød tråd i forhold til det musikalske univers, og den stemning der basalt set er Cabal, samtidigt med at der holdes et flot internationalt niveau.

Generelt har Cabal succes med at fastholde fokus hele vejen gennem pladen. På den røde tråd og velskrevne kompositioner. Det kniber dog lidt med opfindsomheden på sidste del af pladen. De tunge riffs og bastante breaks, der er modstykket til de atmosfæriske riffs og samples, bliver monotone og små-kedelige. Primært fordi de atmosfæriske elementer langt fra har samme iderigdom som eksempelvis ’Nothingness’ eller ’Rah’Ru’. Det bliver der heldigvis rettet op på med det afsluttende titelnummer, hvor kvintetten igen finde inspiration i black-metal-universet og derved skaber diversitet og interesse.

Men ’Mark of Rot’ er et flot debut-album. Det fungerer når kvintetten mixer det forskellige genre-elementer, selvom specielt black-metal-elementerne godt kunne udføres skarpere og få mere plads i lydbilledet. Til gengæld er Cabal svært uinteressante og deciderede kedelige når melodierne har for stort fokus på djent-core og tidstypiske breakdowns. Det er det nemme valg og uden tvivl bandets absolut svageste side. Når det sker på ’Mark of Rot’, lyder Cabal som alle andre middelmådige og ligegyldige djent-core bands, der ikke formår at differentiere deres lyd fra masserne.

Det være sagt, så er ’Mark of Rot’ en anbefalelsesværdig plade fra et band, vi kommer til at se meget mere til. Ud over koncert på Roskilde Festival, tour med Prime Is Coming og Slam-it i 2017, signerede kvintetten med Long Branch Records. En potent samarbejdspartner, der forhåbentlig vil øge Kreutzfeldt, Paarup og resten af Cabals muligheder for at erobre verden.